Teaching strategies in distance modality (UNLaM)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e172

Keywords:

distance education, teaching strategies, digital pedagogy

Abstract

In the Department of Law and Political Science of UNLaM we are carrying out a study on the implementation of Distance Education and the challenges faced by teachers in the subjects of the modality in the Law and Political Science careers. It attempts to account for the problems that teachers face regarding the design, planning, teaching and evaluation of their teaching proposal. In addition, it contemplates the difficulties and obstacles inherent to the modality.

In this sense, five dimensions stand out in the field of teaching strategies such as planning, platform mediation, communication, the pedagogical link and the constructivist perspective. Thus, within the framework of digital pedagogy, a new look is required in relation to the design of proposals that promote a critical approach, at a technical and applied level.

References

Aguirre Aguilar, G. y Ruiz Mendez, R. (2012). Competencias digitales y docencia. Una experiencia desde la práctica universitaria. Innovación educativa, 12 (59), 121-14.

Alfaro Carvajal, C. y Chavarría Vásquez, J. (2012). La transposición didáctica: Un ejemplo en el sistema educativo costarricense. Uniciencia, 26(1-2), 153-168.

Cabral, R. G. (2022). La educación a distancia: características, historia y potencialidad en Argentina [documento de trabajo]. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13876

Ferreira Szpiniak, A. (2020). Estrategias de enseñanza en la virtualidad [Apunte de cátedra]. Universidad Nacional de Río Cuarto.

Gil Rivera, M. del C. (2000). Educación a distancia: de la teoría a la práctica. Perfiles Educativos, 22(88), 89-92.

Kunzi, S. (25 de abril 2020). Cómo sostener el vínculo docente-alumno-familia en tiempos de virtualidad.

Meléndez Rivera, M., Silva Rivera, M. Cortes Padilla, R. y Jaimes Estrada, (2022). Retos y problemas en la pedagogía digital: una experiencia desde la educación superior. RIESED. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 3(13), 407-432.

Miramontes Arteaga, M. A., Castillo Villapudua, K. Y. y Macías Rodríguez, H. J. (2019). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(14), 199–214. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.017

Downloads

Published

2024-12-18

How to Cite

Marín, L. (2024). Teaching strategies in distance modality (UNLaM). Trayectorias Universitarias, 10(19), 172. https://doi.org/10.24215/24690090e172