The relationship with knowledge in nursing education: Tensions surrounding care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e201

Keywords:

nursing, care, relationship with knowledge, university education

Abstract

This article explores the connections between prior and university knowledge regarding care in general, and nursing care in particular, within the Nursing Bachelor's Degree program at the Complejo Universitario Regional Zona Atlántica y Sur (CURZAS) of the Universidad Nacional del Comahue (Argentina), from the students' perspective. The analysis focuses on records from workshops conducted with students in 2024, using a methodological approach that combined knowledge assessments and social mapping. The perspectives on care expressed in the workshops reveal two types of tensions. On the one hand, related to extracurricular learning about care and the students' positioning as the first generation of university students in their families, tensions emerge between individualized and collective ways of experiencing university life. On the other hand, we identified tensions between objectified, practical, and relational knowledge, which refer to the coexistence of notions about care based on common sense that define it as a naturalized and romanticized practice —and reproduces meanings based on which nursing has been historically subordinated— and critical notions, identified towards the end of training, that address it as a complex theoretical object and professional knowledge.

Full-text of the article is available for this locale: Spanish.

References

Batista, F. T. y Merhy, E. E. (2011). El reconocimiento de la producción subjetiva del cuidado. Revista Salud Colectiva, 7(1), 9-20.

Cárcamo, S. N. (Ed.). (2021). Cuidados del buen vivir y bienestar desde las epistemologías del sur. conceptos, métodos y casos. Editorial FEDUN.

Charlot, B. (2008). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Trilce.

Charlot, B. (2014). La relación de los jóvenes con el saber en la escuela y en la universidad: problemáticas, metodologías y resultados de las investigaciones. Polifonías. Revista de Educación, 3(4), 15–35.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1988). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.

Diez Tetamanti, J. M. (2018). Cartografía social: teoría y método. Estrategias para una eficaz transformación comunitaria. Biblos.

Faur, E. (2021). Cuidado. En S. Gamba y T. Diz (Coords.), Nuevo diccionario de estudios de género y feminismos (pp. 135–139). Biblos.

Ferrero, L. (2020). Enfermería y cuidado: tensiones y sentidos en disputa. En K. I. Ramacciotti (Ed.), Historias de la enfermería en Argentina: pasado y presente de una profesión (pp. 521-548). Edunpaz.

Jara, M. de los Á. (2024). La profesionalización de la enfermería en la provincia de Río Negro: experiencias de trabajadoras y trabajadores del subsector público de salud. Entre el trabajo, la formación y el cuidado (1985–2006) [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Comahue]. https://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/18332

Merhy, E. E. (2006). Salud: cartografía del trabajo vivo. Lugar Editorial.

Menéndez, E. L. (2005). Modelos de atención de los padecimientos: de exclusiones teóricas y articulaciones prácticas. Ciência & Saúde Coletiva, 10(3), 219–239.

Morrone, B. (2012). Soltando amarras: claves para comprender la historia pendiente de la enfermería argentina. Suárez.

Morrone, B. y Mendizabal, J. (2018). Políticas de enfermería entre clarososcuros globales: a propósito de la claridad en las damas de la lámpara. Cartografías del Sur, (7), 61-73.

Ramacciotti, K. I. y Valobra, A. M. (2017). El dilema Nightingale: controversias sobre la profesionalización de la enfermería en Argentina (1949–1967). Dynamis: Acta Hispánica ad Medicina, 37(2), 367-387.

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Cecchi, P. I., Jara, M. de los Á., & D'Ángelo, V. (2025). The relationship with knowledge in nursing education: Tensions surrounding care. Trayectorias Universitarias, 11(21), e201. https://doi.org/10.24215/24690090e201