Reflections on the transition to the post-pandemic from student and teacher experiences in an Argentine public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e049

Keywords:

virtualization, university admission, permanence, teacher training

Abstract

This paper emerged from the confluence of research on university admission and teacher training processes during pandemic times. Within the vast dimensions opened in this context of transformations, we focused on the fresh students’ conditions and teachers' approaches to forced virtualization, warning about the problems regarding inequalities around access and pedagogical and technological training. We then emphasized on educational experiences about knowledge. Next, we introduced the problem of recognition considering the links between students and teachers, especially in the first year at university level. Finally, we asked ourselves about transition and later possibilities of space appropriation in times post-pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Borgobello, A. (2018). “Realidades mentales y mundos posibles en encuentros pedagógicos presenciales y digitales”. En J. Faccendini, P. Martino, M. Sironi, & M. Terrádez (Eds.). “Caleidoscopio. Prácticas y clínicas Psi” (pp. 211–224). UNR Editora. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/13830

Borgobello, A., & Espinosa, A. (2020). “From research to intervention in educational context during pandemic times”. SIP Bulletin, 107, 25–32. https://sipsych.org/publications/sip-bulletin/

Borgobello, A., & Espinosa, A. (2021). “Enseñanza remota de emergencia: crisis, procesos y cambios en la educación superior”. En S. Garo & F. Costa (Eds.), Notas de pandemia. Reflexiones, lecturas y experiencias escritas en tiempos de aislamiento social y virtualidad (pp. 29–38). UNR Editora. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/20523

Borgobello, A., Majul, S., & De Seta, D. (2019). “Análisis cualitativo de una propuesta pedagógica para la incorporación de entornos virtuales a la enseñanza universitaria en Argentina a partir de tres ejes: experiencia, rol docente y tiempo”. Hamut´ay, 6(3), 81–97. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1839

Borgobello, A., Mandolesi, M., Espinosa, A., & Sartori, M. (2019). “Uso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes de la Facultad de Psicología de una universidad pública argentina”. Revista de Psicología, 37(1), 279–317. https://doi.org/10.18800/psico.201901.010

Cannellotto, A. (2020). “Universidades viralizadas: la formación en y post pandemia”. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer, D. (comp.) Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 213-228). UNIPE. https://unipe.edu.ar/institucional/repositorioprensa/item/649-pensar-la-educacion-en-tiempos-de-pandemia

Carli, S. (2012). “El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública”. Siglo Veintiuno.

Collebechi, M. E., & Gobato, F. (2017) (Comp.). “Formar en el horizonte digital. UVQ”. Disponible en: http://libros.uvq.edu.ar

Dussel, I. (2020). “La formación docente y los desafíos de la pandemia”. Revista Científica EFI-DGES , 6 (10) 13-25. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efi/article/view/18585

Dussel, I., Ferrante, P., & Pulfer, D. (2020). “La educación del pasado mañana. Notas sobre la marcha”. Análisis Carolina, 41(1), 1–13. https://doi.org/10.33960/AC_41.2020

Lion, C., & Maggio, M. (2019). “Desafíos para la enseñanza universitaria en los escenarios digitales contemporáneos”. Aportes desde la investigación. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 13–25. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2878

Pierella, M.P. (2014). “La autoridad en la universidad. Vínculos entre estudiantes, docentes y saberes”. Paidós.

Pierella, M.P. (22 de febrero-5 de marzo de 2021). “El ingreso a la universidad en tiempos de pandemia. Experiencias estudiantiles en torno a la virtualidad”. Exposición en Congreso Internacional Ingresos e Ingresantes a la Universidad, Universidad Nacional de Río Negro.

Pierella, M.P., Borgobello, A., Prados, M.L., & Brun, L.(2020). “Ingresar a la universidad pública argentina en tiempos de virtualización forzosa”. Manuscrito Enviado.

Poder Ejecutivo Nacional (2020). Decreto de Necesidad y Urgencia 690/2020 https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/233932/20200822

Proença, M., & Borgobello, A. (2020). “Contribuições do Grupo de Trabalho Psicologia e Educação da SIP em tempos de Pandemia COVID-19”. SIP Bulletin, 107, 9–14. https://sipsych.org/publications/sip-bulletin/

Universidad Nacional de Rosario (2020). Boletín estadístico N° 71. Año académico 2019. https://www.unr.edu.ar/noticia/1387/boletines-estadisticos

Villar, A. (2016) (Comp.). “Bimodalidad”. UVQ http://libros.uvq.edu.ar/

Published

2021-07-30

How to Cite

Pierella , M. P. ., & Borgobello, A. . (2021). Reflections on the transition to the post-pandemic from student and teacher experiences in an Argentine public university. Trayectorias Universitarias, 7(12), 049. https://doi.org/10.24215/24690090e049