Notes for mainstreaming the gender perspective

The review of pedagogical proposals of four subjects of the UNLP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e069

Keywords:

gender and dissidence perspective, gender mainstreaming, higher education, evaluation

Abstract

We introduce a proposal for curricular innovation linked to the mainstreaming of the gender and dissidence perspective in the pedagogical proposals of four subjects belonging to different careers taught at the National University of La Plata. The main objective of the proposal is the design of strategies and tools that contribute to the review of pedagogical proposals from the perspective of gender and dissidence, in which the direct beneficiaries of the project are the teachers of these subjects. For its implementation, a program structured in problematic nodes linked to the critical review of the contents and bibliographies of the programs is contemplated from the identification of gender biases and dissidences. It focuses on the evaluation understood from a critical perspective that accompanies the entire process.  The need to generate a background around a critical teaching position about the work of training professionals committed to values of equality and equity is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Laura Viscardi, Facultad de Trabajo Social | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Lic. y Profesora en Trabajo Social (UNLP) Prof. Titular interina de la Cátedra Teoría del Estado (FTS-UNLP) y JTP de la cátedra de Trabajo Social II. Miembro del Área de Investigación Organizaciones Sociales, prácticas territoriales y políticas públicas (IETSyS-FTS-UNLP) Estudiante de la Especialización en Docencia Universitaria UNLP.

Lucía Matteucci, Universidad Nacional de La Plata

Licenciada en Geografía de la Universidad Nacional de La Plata. Ayudante Diplomada de la Cátedra de Introducción a la Geografía las carreras de Profesorado y Licenciatura en Geografía de la UNLP desde el año 2017.Actualmente cursando el Doctorado en Estudios Urbanos de la UNGS y la Especialización en Docencia Universitaria de la UNLP.

Maria Julia Pera Ocampo , Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Lic. en Trabajo Social (UNLP), Ayudante Diplomada de Educación para la Salud (Lic. en Nutrición-FCM), Maestranda en Políticas de Desarrollo y Estudiante de la Especialización en Docencia Universitaria UNLP.

References

Attardo, C. et al. (2020). La perspectiva de género en la universidad: ¿qué enseñás y cómo lo hacés?. En C. Attardo et.al (Comp.). Apuntes sobre género en curriculas e investigación (pp. 17-36). Editorial de la Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de http://ruge.cin.edu.ar/attachments/article/24/04714_02%20-%20Apuntes%20sobre%20g%C3%A9nero%20en%20curr%C3%ADculas%20e%20investigaci%C3%B3n.pdf

Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Santillana.

De Alba, A. (1995). Currículum: Crisis, Mito y Perspectiva. Miño y Dávila Editores.

Díaz Barriga, A. (2015). Curriculum: entre utopía y realidad. Amorrortu.

Edelstein, G. (2014). Una interpelación necesaria: Enseñanza y condiciones del trabajo docente en la universidad. Revista Política universitaria,1, 20-25. Recuperado de https://iec.conadu.org.ar/files/publicaciones/1548861356_politica-universitaria-1-2014.pdf

Fabbri, L., Moltoni, R., Rovetto, F. y Ridruejo, A. (2020). De la introducción a la transversalización. Experiencias, trayectorias y estrategias desde la FCPolit a la UNR, En C. Attardo et.al (Comp.). Apuntes sobre género en curriculas e investigación (pp. 37-74). Editorial de la Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de http://ruge.cin.edu.ar/attachments/article/24/04714_02%20-%20Apuntes%20sobre%20g%C3%A9nero%20en%20curr%C3%ADculas%20e%20investigaci%C3%B3n.pdf

Fernández Lamarra et. al. (2015). Reflexiones en torno al concepto de innovación y la universidad. En N. Fernández Lamarra (Comp.). La innovación en las Universidades Nacionales. Aspectos endógenos que inciden en su surgimiento y desarrollo (pp. 25-42). Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Editorial horas y HORAS.

Lucarelli, E. (2004). La innovación en la enseñanza ¿caminos posibles hacia la transformación de la enseñanza en la universidad? [ponencia]. 3°Jornada de innovación Pedagógica en el Aula Universitaria. Universidad Nacional del Sur. Junio de 2004.

Maffia, D. (2020). Feminismo y epistemología: un itinerario político personal. En D. Maffía, A. Moreno Sardá, Y. Espinosa Miñoso, y B. Radi. Apuntes epistemológicos. (pp. 17-30). Editorial de la Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de http://ruge.cin.edu.ar/attachments/article/24/9ee8a_01-Apuntes%20Epistemol%C3%B3gicos.pdf

Zabalza Beraza, M. y Zabalza Cerdeiriña, A. (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas. Homo Sapiens Ediciones.

Published

2021-12-28

How to Cite

Viscardi, M. L., Matteucci, L., Lescano, A., & Pera Ocampo , M. J. (2021). Notes for mainstreaming the gender perspective: The review of pedagogical proposals of four subjects of the UNLP. Trayectorias Universitarias, 7(13), 069. https://doi.org/10.24215/24690090e069