Inmigrants and education in Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata

Considerations on the educational experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e080

Keywords:

exact, migrants, latin america, university experience

Abstract

The objective of this research work is to share some data, analysis and reflections on the university experiences of foreign students at the Faculty of Exact Sciences of the National University of La Plata. Knowing our students and their lives during the university journey becomes a topic of interest to improve and update our teaching practices, generating them in an inclusive and democratic way. In this study we focus on a particular population of the student body, foreign students. Their experiences in higher education are traversed by the migrant issue in a particular way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natividad Bejerano Rengel, Facultad de Ciencias Exactas | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Docente y tesista de doctorado en el Departamento de Química de la Facultad de Ciencias Exactas (UNLP)

Juliana Esteche, Facultad de Ciencias Exactas | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Docente y tesista de doctorado en el Departamento de Química de la Facultad de Ciencias Exactas (UNLP)

Cintia Santiago, Facultad de Ciencias Exactas | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Docente e investigadora en el Departamento de Química de la Facultad de Ciencias Exactas (UNLP) 

References

Bruno, S. (2010), “Cifras imaginarias de la inmigración limítrofe en la argentina”, en Susana Novick (dir.), Migraciones y Mercosur: una relación inconclusa, Buenos Aires, Editorial Catálogos/Universidad de Buenos Aires.

Carli, S. (2012). “El estudiante universitario: hacia una historia del presente de la educación pública”. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores. Casco.

Castillo, J. y J. Gurrieri (2012), “El panorama de las migraciones limítrofes y del Perú en la Argentina en el inicio del siglo XXI en OIM”, en El impacto de las migraciones en Argentina (Cuadernos Migratorios 2), Buenos Aires, Organización Internacional para las migraciones (oim), Oficina Regional para América del Sur.

CIIE (varios años). Coordinación de Investigaciones e Información Estadística. Anuarios Estadísticos disponibles en: www.argentina.gob.ar/educacion/evaluacion-informacion-educativa/anuarios

Cleve, A. (2016). El lugar de las familias en las migraciones internas de estudiantes hacia La Plata, Argentina: apoyo económico, acuerdos y construcción de redes. Odisea.

Gamallo, Gustavo y Pedro Nuñez. (2013). La aventura del héroe: proyectos migratorios de los estudiantes universitarios de Río Negro. Trabajo y Sociedad. N°20, pp. 71-98.

Miranda, E. M. (2020). Políticas de educación superior en Argentina. Entre la Covid-19 y la deuda externa heredada. Universidades, 71(85), 193-213.

Moreno, J. E., & Chiecher, A. C. (2014). Redes sociales en espacios educativos: una propuesta para favorecer el ingreso universitario.

Sosa, M. L. (2016). Migrantes en el sistema educativo argentino. Un estudio sobre la presencia de alumnos extranjeros en los estudios de nivel superior. Revista iberoamericana de educación superior, 7(19), 97-116.

Tosi, Ana. (2009) Migrar para estudiar. Revista Cátedra Paralela. N°6, pp. 78-92.

Published

2021-12-28

How to Cite

Bejerano Rengel, N., Esteche, J., Santiago, C., & Ponzinibbio, A. (2021). Inmigrants and education in Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata: Considerations on the educational experience. Trayectorias Universitarias, 7(13), 080. https://doi.org/10.24215/24690090e080