Gender in university education: re-weaving the violet thread at National University of La Plata

Authors

  • Milagros María Rocha Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación | Universidad Nacional de La Plata | Argentina https://orcid.org/0000-0002-5361-0211
  • Luisina Bolla Universidad Nacional de La Plata | CONICET | Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias. Sociales, Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género | Argentina https://orcid.org/0000-0001-5860-8850

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e068

Keywords:

university, gender, teaching, research

Abstract

Since 2015, linked to the impact of the Ni Una Menos demonstration, the National Strike and the International Women's Strikes (8 M), the demands of the feminist and women's movements gained visibility on the Argentinian public agenda. The academic field did not remain on the sidelines of these interpellations and, in particular, the universities began to strengthen the inclusion of gender perspectives in the curriculum and also through the development of protocols and specific institutional spaces. This paper continues the path of analysis started in previous research (Rocha, 2019; Bolla and Rocha, 2020) to examine how feminist and gender studies enter and are strengthened in universities. This time we address two axes: teaching and research. To follow the path of the violet thread and its connections (Ciriza and Rodríguez Agüero, 2021) we ask ourselves when and in what way these perspectives or areas are incorporated in the universities, trying to account for the progress as well as the challenges arised. In the first place, we take up some documents and reports recently prepared by networks and secretariats created after the year 2015. Then, we focus on the specific case of National University of La Plata (Argentina), pointing out antecedents prior to 2015, transformations and recent experiences in the approach and institutionalization of the feminist and gender themes.

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Author Biographies

Milagros María Rocha, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Profesora en Historia y Magíster en Educación por la Universidad Nacional de La Plata.

Doctoranda en Historia, en la misma universidad.

Trabaja como profesora en pre-grado y grado en la Universidad Nacional de La Plata.

Luisina Bolla, Universidad Nacional de La Plata | CONICET | Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias. Sociales, Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género | Argentina

Doctora en Filosofía por la Universidad Nacional de La Plata.

Lic. en Filosofía por la misma universidad.

Becaria posdoctoral del CONICET con lugar de trabajo en el Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género (IdIHCS, FaHCE, UNLP).

Trabaja como profesora de grado y posgrado en la Universidad Nacional de La Plata.

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Published

2021-12-28

How to Cite

Rocha, M. M., & Bolla, . L. (2021). Gender in university education: re-weaving the violet thread at National University of La Plata. Trayectorias Universitarias, 7(13), 068. https://doi.org/10.24215/24690090e068