Young people, university and educational trajectories

The educational trajectories in the young students of the Faculty of Journalism and Social Communication of the National University of La Plata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e101

Keywords:

educational trajectories, university, right to higher education

Abstract

This article deals with the educational trajectories of young university students at public universities, taking as a case study the School of Journalism and Social Communication (FPyCS-UNLP), in the current scenario of higher education in Argentina, focusing on how these trajectories influence the graduation of these young people.

In this framework, a set of questions guide the reflection: what are the educational and social trajectories with which young students arrive at the FPyCS? How is the follow-up for the permanence of these students effective? Is the family and social support important as previous factors of containment, fundamental for the student at the university? What and how are the institutional policies that promote permanence? Are the variables of desertion faced by the student established and analyzed, mainly in the post-pandemic period? How is the questioning of these young people for inclusion in the institution in this new stage of the university? What are their meanings and discourses in relation to the construction of an inclusive academic policy? How do these trajectories influence the students' graduation?

Today we are witnessing an academic and social need in terms of the application and visibility of inclusive policies in public educational institutions with the aim of producing real processes of access, admission, permanence and graduation of young students, especially after these two years in the virtual world due to the health emergency caused by COVID-19. Young people today appear in the post-pandemic social network, with signs of disenchantment, disbelief and fragmentation. It is in this context that they arrive at the university with full awareness of education as a right, but at the same time, marked by a historical-political-economic context that leads to inequality in access to this right and an economy that in many cases is a determinant for non-access or dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bartoli, S. Y Mauro, R. (2012). [Tesis de Grado]. Jóvenes, Escuela y Universidad. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata.

Belinche, M. (2019). [Tesis de doctorado]. Intermedia. A propósito de la educación pública y la libertad. Doctorado en Comunicación. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/82414

Braginski, R. (30 de julio de 2018). «Sólo 2 de cada diez alumnos se reciben a tiempo en las universidades del Conurbano». En Clarín. https://www.clarin.com/sociedad/solo-alumnos-reciben-tiempo-universidades-conurbano_0_Bkta07aVQ.html

Cannellotto, A. (2011). «Introducción. Discutir la calidad: elementos para desmontar un discurso». En ROSEMBERG, D. (comp.) (2011). ¿Qué significa calidad educativa? UNIPE. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200417022216/CD-3-UNIPE.pdf

Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Siglo Veintiuno Editores.

Fernández, M. (5 de junio de 2018). «En las universidades públicas, el 74% no se recibe a tiempo y la mitad no aprueba más de una materia por año». En Infobae. https://www.infobae.com/educacion/2018/06/05/en-las-universidades-publicas-el-74-no-se-recibe-y-la-mitad-no-aprueba-mas-de-una-materia-por-ano/

García De Fanelli, A. (2004). «Indicadores y Estrategias en relación con la graduación y el abandono universitarios» (pp.65-89). En La Agenda Universitaria: propuestas de políticas públicas para la Argentina. Colección Educación Superior, Universidad de Palermo. https://www.academia.edu/20635565/Indicadores_y_estrategias_en_relaci%C3%B3n_con_el_abandono_y_la_graduaci%C3%B3n_universitarios

Maffesoli, M. (1998). El tiempo de las tribus. Siglo XXI editores.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Ediciones Nueva Visión.

Nicastro, S. y Greco, M. B. (2009). Entre trayectorias: Escenas y pensamientos en espacios de formación. Homo Sapiens Ediciones. https://isfdsanogasta-lrj.infd.edu.ar/sitio/3-jornada/upload/apoyo05.pdf

Paparini, C. (2019). «Derecho a la educación superior». En Revista Trayectorias. UNLP. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/9339/8283

Rinesi, E. (2012). ¿Cuáles son las posibilidades reales de producir una interacción transformadora entre Universidad y Sociedad? Instituto de estudios y capacitación-CONADU-CTA. https://iec.conadu.org.ar/files/areas-de-trabajo/1517941131_2012-como-producir-una-interaccion-transformadora-entre-universidad-y-sociedad.pdf

Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la Universidad. Ediciones UNGS.

Rinesi, E. (2018). 18 Huellas de la Reforma Universitaria. Ediciones UNGS.

Saintout, F. (2006). Jóvenes. El futuro llegó hace rato. Prometeo.

Sidun, A.; Viñas, R. y Cammertoni, M. (2020). «Egreso y graduación universitaria: estrategias de articulación curricular e institucional». En III Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública. UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/105618

Terigi, F. (2007). «La escuela secundaria en el mundo de hoy: Los desafíos que plantean las trayectorias escolares». En III Foro Latinoamericano de Educación, Jóvenes y Docentes. Fundación Santillana. http://www.ieo.edu.ar/promedu/trayescolar/desafios.pdf

Terigi, F. (2009). Las trayectorias educativas. http://www.ieo.edu.ar/promedu/trayescolar/Las_Trayectorias_Escolares_Flavia_Terigi.pdf

Vallejos, S. (5 de junio de 2018). «Universidad pública: solo 30 de cada 100 alumnos completan sus estudios». En La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/universidad-publica-solo-30-de-cada-100-alumnos-completan-sus-estudios-nid2140932/

Viñas, R. (2019). [Trabajo final de posdoctorado]. La educación superior: un derecho ciudadano y una obligación del Estado, por una universidad inclusiva y popular. El discurso mediático hegemónico acerca de la universidad pública argentina. Posdoctorado en Medios, Cultura y Comunicación. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/118477

Published

2022-09-16

How to Cite

Sidun, A., Viñas, R., Sasso, G., & Cammertoni, M. (2022). Young people, university and educational trajectories : The educational trajectories in the young students of the Faculty of Journalism and Social Communication of the National University of La Plata. Trayectorias Universitarias, 8(14), 101. https://doi.org/10.24215/24690090e101