Three virtual tools for collaborative learning and formative assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e096

Keywords:

virtual tools, collaborative learning, formative assessment

Abstract

This paper aims to be a contribution to the pedagogical proposals mediated by technologies, presenting the possibilities offered by three web 2.0 tools to motivate, stimulate and facilitate interaction between students for collaborative work and, at the same time, allow the intervention of the teacher for a monitoring and assessment of the collective learning process. We propose a conceptual framework of collaborative learning, its theoretical bases and the formative evaluation of group activities. We describe the functional features of Google Drive, Miro and Mindmeister highlighting the different resources they provide. These tools are not only proposed for the purpose of technological innovation in the educational environment, but also to enhance the processes of acquiring competencies and socializing knowledge, from a socio-constructivist approach to learning. The inclusion of technologies for collaborative learning allow teachers to organize the bimodal classroom with the maximum use of virtual spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Anijovich R. y Cappelletti G. (2020) La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. Revista Docencia Universitaria, 21(1),81-96

Barberà E. (15-Jul-2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación RED. Revista de Educación a Distancia. (50): 4. http://dx.doi.org/10.6018/red/50/4http://www.um.es/ead/red/50/barbera.pdf

Berrelleza Reyes C, Osuna Martínez I, Salazar Soto DY, Ruiz Xicotencatl J (Jul - Dic 2016). Estrategia colaborativa para lograr motivación y competencias en microbiología. Caso: podología UAS. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo 7(13), 388-405. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200388&lng=es&tlng=es.

Cuéllar AI (2010) ¿Cómo afrontar la evaluación del aprendizaje colaborativo? Una propuesta valorando el proceso, el contenido y el producto de la actividad grupal. Revista General de Información y Documentación, 20, 221-241

Iturrioz G., González I. (2015). Evaluar en la virtualidad. Signos Universitarios: Revista de la Universidad del Salvador, Extra n.2, 133-144.

Galindo Rodríguez, RM, Galindo González L, Galindo González N., Martínez de la Cruz N., Ley Fuentes MG., Ruiz Aguirre EI., Valenzuela González, E. (2012). Acercamiento epistemológico a la teoría del aprendizaje colaborativo. Apertura 4(2), 156-169

Gros B., Silva J. (2006). El problema del análisis de las discusiones asincrónicas en el aprendizaje colaborativo mediado. RED. Revista de Educación a Distancia, 16. http://www.um.es/ead/red/16

Lipsman Marilina (2014) El enriquecimiento de los procesos de evaluación mediados por las TIC en el contexto universitario, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2), 215-222. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/661857/RIEE_7_2_18.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Maldonado Pérez Marisabel (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Revista de Educación, Año 13, 23, 263-278

Martín MM., Romanut LM. (noviembre, 2017). Experiencias docentes en el proceso de evaluación: re-significando las herramientas de la virtualidad. [Ponencia]. Jornadas de TIC e Innovación en el Aula, La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/65774

Restrepo Zea CM., Atuesta Venegas MdelR. (2007). Hacia una comunidad educativa interactiva. 1 ed. Editorial Universidad EAFIT: Medellín, Colombia.

Roselli, Néstor D. (Ene.-Jun. 2016). Propósitos y Representaciones, 4(1),219-280. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90

Silva, M. E. (2020). Características de las herramientas multimedia para el desarrollo de Presentaciones Interactivas. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, (I Congreso Internacional de Investigación, Innovación y Gestión del Conocimiento), 5(Extra 1), 873-891

Published

2022-09-16

How to Cite

Schmidt, K. I., González, A. M., Abal, A. A., & Tanevitch, A. (2022). Three virtual tools for collaborative learning and formative assessment. Trayectorias Universitarias, 8(14), 096. https://doi.org/10.24215/24690090e096

Most read articles by the same author(s)