Authentic evaluation

Mock presentations for the development of academic orality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e174

Keywords:

authentic assessment, mock presentations, academic oral skills

Abstract

This study is part of a multi-year educational research project about didactic devices. The aim of this study was to know the assessment made by students regarding the use of an evaluation device that consists of simulating a conference for the development of academic oral skills. This stage of the research was exploratory-descriptive pre-experimental; case study with a single measurement and participant observation, semi-structured surveys, Likert-type scaling and CATA. The simulation of presentations of scientific articles was analyzed for the development of academic oral skills and was called “Mock Congress”. It is an authentic assessment device that goes beyond the analysis of declarative knowledge because it is presented as a challenge, as a problem or situation to be solved. During the Congress, an oral presentation (in Spanish) of a scientific article (written in English) was carried out with the support of Powerpoint or similar. On the day agreed as a simulation of a scientific event, the oral presentation and the quality of the accompanying visual support were evaluated. The “Mock Congress” as an authentic assessment device was positively evaluated by the students who participated in the experience proposed by the subject Inglés Técnico. Oral presentations based on scientific articles in English provide an opportunity to develop academic oral skills, as well as reading comprehension and research skills, since it is a task based on a scientific paper in English.

Downloads

Metrics

Visualizações em PDF
34
Dec 19 '24Dec 22 '24Dec 25 '24Dec 28 '24Dec 31 '24Jan 01 '25Jan 04 '25Jan 07 '25Jan 10 '25Jan 13 '25Jan 16 '259
|

References

Anijovich, R. y Gonzalez, C. (2011). Evaluar para aprender: Conceptos e instrumentos. Aique.

Borioli, G. y Fantino, I. (2020). Enseñar oralidad académica: un debate pendiente. En P. Correa y D. Borioli (Eds.), Universidades públicas y derecho al conocimiento (pp. 38-59). Editorial Universitaria Universidad Provincial de Córdoba.

Clerici, C. (2012). Formación por competencias: lectura y escritura de géneros académicos y científicos en el aprendizaje de la investigación. Revista Novedades Educativas, (255), 80-83.

Elizondo, J. H. y Fonseca, A. S. (2018). La evaluación formativa en el proceso enseñanza-aprendizaje en estudiantes de actividad deportiva de la Universidad de Costa Rica. Estudios Pedagógicos, 44(2), 297-310. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200297

Fallows, S. y Steven, C. (2000). Building employability skills into the higher education curriculum: a university-wide initiative. Education + Training 42(2), 75-83. https://doi.org/10.1108/00400910010331620

García-Beltrán, A., Martínez, R., Jaén, J. A. y Tapia, S. (2016). La autoevaluación como actividad docente en entornos virtuales de aprendizaje/enseñanza. Revista de Educación a Distancia, (50), 14. http://dx.doi.org/10.6018/red/50/14

Gargiulo, S. y Gómez S. (noviembre de 2016). La simulación educativa [blog]. Educación a Distancia. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/didacticaytic/2016/11/01/la-simulacion-educativa

González, L. E. y Larraín, A. M. (25-26 de julio 2005). Currículo universitario basado en competencias. [Memorias del Seminario Internacional]. Universidad del Norte, Barranquilla.

Kerby, D. y Romine, J. (2010). Develop oral presentation skills through accounting curriculum design and course-embedded assessment. Journal of Education for Business, 85(3), 172–179. https://doi.org/10.1080/08832320903252389

King, J. (2002). Preparing EFL learners for Oral Presentations. The Internet TESL Journal, 8(3).

Monereo, C., Castelló, M. y Gómez, I. (2009). La evaluación como herramienta de cambio educativo: evaluar las evaluaciones. En C. Monereo (Ed.), Pisa como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza (pp.15-30). Graó.

Nguyen, H. (2015). Student perceptions of the use of PechaKucha presentations for EFL reading classes. Language Education in Asia, 6(2), 135-149.

Rahmawati, E.D. (2017). Students’ oral and written feedbacks on students’ writing quality. Journal of English Teaching, 6(3), 1-8.

Rodríguez Esteban, A., y Vieira Aller, M. J. (2009). La formación en competencias en la universidad: Un estudio empírico sobre su tipología. Revista de Investigación Educativa, 27(1) 27-47.

Salas Perea, R. y Ardanza Zulueta, P. (1995). La simulación como método de enseñanza y aprendizaje. Educación Médica Superior, 9(1), 3-4.

Santos Guerra, M. A. (1988). Patología general de la evaluación educativa. Infancia y Aprendizaje, (41),143-158.

Santos Guerra, M. A. (1999). Evaluación Educativa: Un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Vallejo Ruiz, M. y Molina Saorin, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25. https://doi.org/10.35362/rie640403

Verano-Tacoronte, D., González-Bentancor, S., Bolívar-Cruz, A., Fernández-Monroy, M. y Galván-Sánchez, I. (2016). Valoración de la competencia de comunicación oral de estudiantes universitarios a través de una rúbrica fiable y válida. Revista Brasileira de Educação 21(64), 39-60. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216403

Published

2024-12-18

How to Cite

Clerici, C., Becerra, M. F., Bastida, D. S., Chirino, C., & Gänswein, V. F. (2024). Authentic evaluation: Mock presentations for the development of academic orality. Trayectorias Universitarias, 10(19), 174. https://doi.org/10.24215/24690090e174