Curriculum and university curricular linking practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e010

Keywords:

curriculum, university, docents practices

Abstract

The crossings of disciplines and knowledge from the territorial field are considered inexhaustible curricular sources, fabulous potential for transformation, in a sense of growing egalitarian and democratic social inclusion. Territorial linking practices are seen as part of the social critical curriculum field. The article takes up some previous research in curriculum and training, and addresses the sense of emerging precurricular nuclei of these practices. From the pedagogical perspective, not excluding other possible reading angles, the so-called curricularization leads to the issue of curricular institutionality and the solidarity contributions of Popular Education and the critical perspectives in the construction of these university-society liaison practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Argumedo, M; Coscarelli, M. y otros (2002). Capítulo “Las estrategias de formación de sujetos en los proyectos de la extensión universitaria en la Universidad Nacional de La Plata”. Publicado en Krotsch, P. (organizador). La Universidad Cautiva. Legados, Marcas y Horizontes. La Plata Editorial Al Margen Págs. 295-309.
Bronckart, Jean Paul (2007). “Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas”. Bs. As: Miño y Dávila.
Capel, Horacio (2016). “Las ciencias sociales y el estudio del territorio” en Biblio3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Vol. XXI, núm. 1.149. Barcelona. Universidad de Barcelona. Accesible en: www.ub.edu/geocrit/b3w-1149.pdf, consultado el 30 de marzo de 2017.
Ceceña, Ana E. (2002). “América Latina en la geopolítica estadounidense” en Revista THEOMAI / THEOMAI Estudios sobre Sociedad, Naturaleza y Desarrollo / Society, Nature and Development Studies, número 6 (segundo semestre de 2002). Ed. Universidad Nacional de Quilmes. Accesible en: revista-theomai.unq.edu.ar/numero6/artcecena6.htm, consultada 30 de marzo de 2017.
Coscarelli, María Raquel y Picco, S. (2006). “Formación de Formadores en los Proyectos de Extensión Universitaria: aportes para la reflexión”. Revista Escenarios de la Facultad de Trabajo Social UNLP Año 6. Nº 11. La Plata Espacio Editorial págs.35- 44.
Coscarelli, María Raquel (comp.) (2009). “La extensión universitaria. Sujetos, formación y saberes”. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación, UNLP.
de Alba, Alicia (1995). “Curriculum: crisis, mito y perspectivas”. Bs. As. Ed.: Miño y Dávila.
------(2007). “El curriculum en el contexto de la crisis estructural generalizada”. En A. de Alba, Curriculum-Sociedad. El peso de la incertidumbre, la fuerza de la imaginación México: IISUE.
------(2012). “Pensar la política educativa universitaria desde el espacio del curriculum. El curriculum como dispositivo educativo de poder-saber. Voluntad de poder y voluntad de ser”. En The Fourth World Curriculum Studies Conference, Rio de Janeiro, Brasil.
De Sousa Santos, Boaventura (2009). “Una Epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social”. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, CLACSO www.boaventuradesouzasantos.pt/ media/Introducción_BSS.Pdf
Fernández Lamarra, Norberto. (Comp.) Aiello, M.; Álvarez, M.; Fernández, L.; García, P.; Grandoli, M.E.; Ickowicz. M.; Paoloni, P.; Perez Centeno, C. (2015). “La innovación en las Universidades Nacionales. Aspectos endógenos que inciden en su surgimiento y desarrollo”. Provincia de Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Fernández, Lidia (1996). “Instituciones Educativas”. Buenos Aires: Paidós.
------(1998). “El análisis de lo institucional en la escuela”. Buenos Aires: Paidós.
Frigerio, Graciela. (1991). “Curriculum: norma, intersticios, transposición y textos (capítulo 1)”. Frigerio, Graciela (Comp.), Curriculum presente ciencia ausente. Normas, teorías y críticas 1a. ed., Vol. I, pp.17-45. Buenos Aires: Miño y Dávila; FLACSO.
Guelman, Anahí; Cabaluz, Fabián; Salazar, Mónica (Coordinadores) (2018). “Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI”. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO Libro digital, PDF Archivo Digital.
Kemmis, Stephen (1988). “El Curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata”.
Krotsch, Pedro (2005). “Entrevista realizada por del Dr. Manuel Argumedo para la Revista Tram(p)as de la comunicación y la cultura, eje temático: Universidad y compromiso social”, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP, Año 4, Nº 35.
Rama, C. (2009). “La universidad latinoamericana en la encrucijada de sus tendencias UNAH - Universidad Nacional Autónoma de Honduras”. Tesis de Doctorado. Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Sirvent, María Teresa (2007). “Revisión del concepto de Educación No Formal”. Ficha de Cátedra de Educación No Formal. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras U.B.A.
Picco, S. (2014). “Concepciones en torno a la normatividad en la didáctica. Un análisis interdisciplinario de obras teóricas didácticas y curriculares en la Argentina entre 1960 y 1990”. (En línea). Tesis del Doctorado en Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, publicada en el repositorio institucional de la UNLP “SEDICI”. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/35590
Ulloa, Fernando (1969). “Psicología de las Instituciones. Una aproximación psicoanalítica” en Revista de Psicoanálisis, Vol. XXVI, Nº 1. Buenos Aires: APA. Introducción consultada en Internet el 30 de marzo de 2017.

Published

2019-12-16

How to Cite

Coscarelli, M. R. (2019). Curriculum and university curricular linking practices. Trayectorias Universitarias, 5(9), 010. https://doi.org/10.24215/24690090e010