From in-person to virtual: Mutations of a graduate course on transmission electron microscopy in biological sciences
DOI:
https://doi.org/10.24215/15142590e085Keywords:
educational innovation, virtual education, higher education, transmission electron microscopy, graduateAbstract
The current work describes the modifications implemented in the graduate course on transmission electron microscopy applied to biological sciences (Faculty of Veterinary Sciences, National University of La Plata). The course is aimed at graduate students of Veterinary Sciences and other related fields. From in-person to blended-learning and finally, to a completely virtual modality, the program in this course was modified, using different digital resources, and implementing different strategies which resulted in changes in the organization of contents, activities, evaluation, and teacher roles, as well as the introduction of a workshop. Making the switch from in-person to a blended modality prior to 2020 allowed us to provide a better response to the pandemic disruption, while course mutations resulted in positive outcomes facing the challenge of emergency remote teaching. This pedagogical experience was enriching and has the potential to inspire other higher education teachers interested in exploring online or virtual education.
Downloads
Metrics
References
Abou-Khalil V, Helou S, Khalifé E, Chen MA, Majumda, R, Ogata H. 2021. Emergency online learning in low-resource settings: Effective student engagement strategies. Education Sciences. 11(1): 24. https://www.mdpi.com/2227-7102/11/1/24
Area Moreira M, San Nicolás Santos MB, Fariña-Vargas E. 2010. Buenas prácticas de aulas virtuales en la docencia universitaria semipresencial. Education in the Knowledge Society (EKS). 11(1):7-31.
Bartolomé A. 2002. Universidades en la Red. ¿Universidad presencial o virtual? Crítica. LII. 52:34-8. Disponible en:
Bausela Herreras E. 2004. La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación. 35(1):1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871
Bernard RM, Abrami PC, Borokhovski E, Wade CA, Tamim RM, Surkes MA, Bethel EC. 2009. A meta-analysis of three types of interaction treatments in distance education. Review of Educational Research. 79(3): 1243-89.
https://doi.org/10.3102/0034654309333844
Cabero Almenara J. 2005. Las TIC y las universidades: retos, posibilidades y preocupaciones. Revista de la Educación Superior XXXIV. 3(135):77-100. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=60413505 [Consultado: 05/06/2024].
Casali A, Torres D. 2021. Impacto del COVID-19 en docentes universitarios argentinos: cambio de prácticas, dificultades y aumento del estrés. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. (28):e53.
https://doi.org/10.24215/18509959.28.e53
CEPAL-UNESCO (Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura). 2020. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Disponible en:
https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19 [Consultado 6/2/2023]
Cipollone MD. 2021. Las nuevas tecnologías en la educación y los curadores digitales. Diálogos Pedagógicos. 19(38):37-46.
Corbacho V. 2022. Mutaciones, su historia y sus metáforas. Hermeneutic. 21:42-58. https://doi.org/10.22305/hermeneutic-unpa.n21.a2022.857
Cordero Torres JA, Caballero Oliver A. 2015. La plataforma Moodle: una herramienta útil para la formación en soporte vital. Análisis de las encuestas de satisfacción a los alumnos e instructores de los cursos de soporte vital avanzado del programa ESVAP de la semFYC. Atención Primaria. 47(6):376-84. https://doi:10.1016/j.aprim.2015.02.006
Dirección General de Educación a Distancia y Tecnologías (DGEaDyT), Universidad Nacional de La Plata, Argentina. 2019. Informe técnico. Disponible en https://sied.ead.unlp.edu.ar/assets/files/Informe%20Tecnico%202019.pdf [Consultado 2/8/2023]
Fernández Lamarra N, Álvarez M, Perez Centeno C, García PD, Grandoli ME, Galli MG, Ezcurra A. 2022. Aprendizajes y desafíos a partir de la virtualización de emergencia de la enseñanza en el nivel de posgrado. Segundo Congreso Internacional de Ciencias Humanas “Actualidad de lo clásico y saberes en disputa de cara a la sociedad digital". Escuela de Humanidades, Universidad Nacional de San Martín. Disponible https://www.aacademica.org/2.congreso.internacional.de.ciencias.humanas/154 [Consultado 5/6/2024]
French S. 2015. The benefits and challenges of modular higher education curricula. Issues and Ideas Paper. Melbourne Centre for the Study of Higher Education. Disponible en: https://melbourne-cshe.unimelb.edu.au/data/assets/pdf_file/0006/2774391/Benefits_Challenges_Modular_Higher_Ed_Curricula_SFrench_v3-green-2.pdf [Consultado 5/6/2024]
Gobierno de la República Argentina. 2006. Ley de Educación Nacional Nº 26.206. Disponible en: https://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2013/03/ley_de_educ_nac1.pdf [Consultado 6/2/2023]
Hamui-Sutton A, Varela-Ruiz M. 2013. La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica. 2(5):55-60. Disponible en:
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000100009&lng=es&tlng=es. [Consultado 5/6/2024]
Hernández-Sampieri R, Mendoza C. 2018. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, Editorial Mc Graw Hill Education. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Hodges CB, Moore S, Lockee BB, Trust T, Bond MA. 2020. The difference between emergency remote teaching and online learning. Disponible en: http://hdl.handle.net/10919/104648 [Consultado 05/06/2024].
Jurado S, Peralta R, Faisal F, Queirel T. 2019. Estimación de la satisfacción de los estudiantes en el curso electivo de microscopía electrónica (Modalidad Semipresencial). Revista Ciencias Morfológicas. 20(1):8-15. Disponible en:
https://revistas.unlp.edu.ar/Morfol/article/view/5994 [Consultado 05/06/2024].
Kumi-Yeboah A, Dogbey J, Yuan G. 2017. Online collaborative learning activities: The perspectives of minority graduate students. Online Learning Journal. 21(4). Disponible en: https://www.learntechlib.org/p/183774/ [Consultado 05/06/2024].
Landín Miranda M del R, Sánchez Trejo SI. 2019. El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación. 28(54):227-42. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201901.011
Lavado Guzmán MY, Herrera Álvarez AM. 2022. Evaluación formativa como desafío de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales. 28(1):16-8. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i1.37673
López Galván YA, Santana Delgado BE, Zavala Romo VV. Capítulo II: Tutoría a distancia, respuesta necesaria ante la pandemia. En: Rodríguez Ayala S, López Galván YA. 2021. La formación docente en tiempos de pandemia. Sistematización de experiencias de la BENMAC. Monterrey. T & R Desarrollo Empresarial SA de CV, pp 33-52. Disponible en: https://benmac.edu.mx/publicaciones/Tiempos_de_pandemia.pdf [Consultado 6/2/2023]
Massuga F, Soares S, Luis Días Doliveria S. 2021. El papel del tutor en la enseñanza de la educación a distancia: una revisión sistemática sobre el enfoque de competencias. Revista de Educación a Distancia (RED). 21:66. https://doi.org/10.6018/red.435871
Monereo C. 2003. La evaluación del conocimiento estratégico a través de tareas auténticas. Pensamiento Educativo. 32(1):71-89. Disponible en: https://ojs.uc.cl/index.php/pel/article/view/26499 [Consultado 05/06/2024].
Poder Ejecutivo Nacional, República Argentina. 2020. Decreto de Necesidad y Urgencia 297/2020. Aislamiento social preventivo y obligatorio. Disponible en: https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/335000-339999/335741/norma.htm [Consultado 6/9/2022]
Salinas Ibáñez J, de Benito Crosetti B, Pérez Garcies A, Gisbert Cervera M. 2018. Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(1):195-213. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859
Sandín Esteban MP. 2003. Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid, McGraw-Hill.
Ramírez Cano MG. 2015. Impacto del blended learning en la educación superior. Atenas. 3(31):55-62. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047207006.pdf [Consultado 05/06/2024].
Soletic A. 2020. Recomendaciones para el diseño de la enseñanza en la virtualidad. Enseñanza sin presencialidad: reflexiones y orientaciones pedagógicas (2). Centro de Innovación en Tecnología y Pedagogía, Citep. Disponible en:
https://drive.google.com/file/d/1br_VxytKE-9Q3m7dLn3dxq-N0b-hovH2/view [Consultado 05/06/2024].
Vásquez Astudillo M. 2016. Modelos blended learning en educación superior. Innovación en la enseñanza. XVII Encuentro Internacional Virtual Educa Puerto Rico. Disponible en: https://recursos.educoas.org/sites/default/files/VE16.542.pdf [Consultado 05/06/2024]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Susana Jurado, Norma González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the with the terms of the Creative Commons attribution license. This type of license allows other people to download the work and share it, as long as credit is granted for the authorship, but does not allow them to be changed in any way or used them commercially.
Analecta Veterinaria by School of Veterinary Sciences, National University of La Plata is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriv 4.0 International License.