Notes on the Tourist Use of the Body during the “Boom” Tourist City of Punta del Este, Uruguay

Authors

  • Macarena Elzaurdia Diaz Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186717e065

Keywords:

body, tourism , Punta del Este , television

Abstract

Punta del Este, Uruguay's most popular tourist resort, experienced a marked tourism boom in the post-dictatorship period, characterized by an instrumental use of the body. In this context, lifestyles developed that were guided by the desire to be, to exist, and to feel, in accordance with models previously shaped by the tourist images promoted about the destination itself. Uruguayan broadcast television, particularly the program “Verano Del”, reflects the transformation of body uses during this period, offering images that articulate imaginaries of the place and update forms of organizing desire around them. The content of three episodes of the program is analyzed —one from the 1980s, another from the 1990s, and a third from the 2000s— to explore the updating and configuration of certain body uses promoted by sun and beach tourism. This tour enables a philosophical reflection that, based on the contributions of Giorgio Agamben, allows us to think of possible experiences that resist or render ineffective the instrumental use of the body that tourism, at least in the case studied, tends to produce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achugar, H. (2003). Imaginarios y consumo cultural: primer informe sobre consumo y comportamiento cultural, Uruguay 2002. Ediciones Trilce.

Adorno, T. (1993). Consignas. Amorrortu.

Adorno, T. W. y Horkheimer, M. (1972). Dialéctica de la Ilustración. (Trads. J. Rivera y A. García). Editorial Sur. (Trabajo original publicado en 1944).

Agamben, G. (2007). Profanaciones. (Trad. E. Serra). Editora Adriana Hidalgo. (Trabajo original publicado en 2005).

Agamben, G. (2017). El uso de los cuerpos. Homo sacer, IV, 2. Pre-textos.

Althusser, L. (1970). La filosofía como arma de la revolución. Siglo XXI Editores.

Altmann Macchio, L. (2021). Expansión urbana en un territorio turístico. Maldonado-Punta del Este (1985-2015). PENSUM, 7(7), 27-45. http://doi.org/10.59047/2469.0724.v7.n7

Angelo, G. (9-11 de agosto de 2017). Períodos de transformación en la historia del turismo en el Uruguay (1977-1982; 1997-2002). Caso Punta del Este [Ponencia]. XVI Jornadas Interescuelas, Departamentos de Historia. Universidad Nacional de Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina. https://www.aacademica.org/000-019/114

Appadurai, A. (1990). Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy. Theory, Culture & Society, 7(2–3), 295–310. https://doi.org/10.1177/026327690007002017

Appadurai, A. (2001). Modernity at Large: cultural dimensions of globalization. University of Minnesota Press.

Balestié González, S. (27 de abril de 2023). La historia de Punta del Este contada como nunca antes. Hoster. https://www.hoster.com.uy/post/la-historia-de-punta-del-este-por-hoster

Barbero, J. M. (1997). Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Editora UFRJ.

Boukhris, L. y Chapuis, A. (2016). Circulations, espace et pouvoir-Penser le tourisme pour penser le politique. L’Espace Politique, (28). https://doi.org/10.4000/espacepolitique.3707

Campodónico, R. y Angelo, G. (2019). El significado de la imagen de Punta del Este en la construcción del país turístico (1960-2002). En R. T. Molero y C. Milano (Coords.), De dos orillas: imagen y experiencia en el turismo. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural.

Cajarville, D. y Angelo, G. (2024). Punta del Este en el cambio de siglo, un destino en redefinición [Ponencia]. VIII Congreso Latinoamericano de Historia Económica. Universidad de la República. Montevideo, Uruguay.

Curbelo, A. (2024). Punta del Este y sus barrios. Intendencia de Maldonado, Municipio de Punta del Este.

Eco, U. (1986). La estrategia de la ilusión. (Trad. E. Oviedo). Editorial Lumen. (Trabajo original publicado en 1973).

Elías, N. y Dunning, E. (1992). Deporte y ocio en el proceso de la civilización. Fondo de Cultura Económica.

Elzaurdia, M. (2023). La relación con el propio cuerpo en el deporte de alto rendimiento. El caso de las jugadoras de la selección de beach handball de Uruguay [Tesis de maestría, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/159306

Featherstone, M. (1991). Cultura de consumo y posmodernismo. Amorrortu.

Finch, H. (2014). La economía del Uruguay contemporáneo (1870-2000). Ediciones de la Banda Oriental.

Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo. Y otros textos afines. Paidós.

Fraga, A. (2008). Estilo de vida activo: un nuevo orden físico-sanitario. En P. Scharagrodsky (Comp.), Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica (pp. 169–176). Prometeo Libros.

Hernández, F. (2009). Nuevas espacialidades y paisaje turístico. El neoexclusivismo en el litoral marítimo bonaerense, Argentina. Nadir, 1(2), 44-59.

Landa, M. I. y Marengo, L. (2010). Devenir cuerpo empresa: el nuevo capitalismo y sus tramas de sujeción. Actuel Marx/Intervenciones, (9),161-182.

Lapointe, D. (2022). Dispositivo de control, estado de excepción y colectivos turísticos: el turismo como fenómeno biopolítico. OpenEdition Journals, (21). https://doi.org/10.4000/viatourism.8074

Lapointe, D. y Coulter, M. (2020). Place, Labor, and (Im) mobilities: Tourism and Biopolitics. Tourism Culture and Communication, 20(2-3), 95-105. https://doi.org/10.3727/109830420X15894802540160

Laval, C. y Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Gedisa.

Pich, S., Mezzaroba, C., Turelli, F. C., Maciel, A. J., Moraes, L. B. y Jacó, P. C. de C. (2024). El cuidado de sí: palabra y cuerpo en la formación de profesora/es de Educación Física. Educación Física y Ciencia, 26(1), e286. https://doi.org/10.24215/23142561e286

Radakovich, R. (2005). Entre espejos y espejismos: La televisión pública en Uruguay. Espacio Abierto, 14(3), 335-357.

Safatle, V. P. (2004). Destruição e reconfiguração do corpo na publicidade mundial dos anos 90. Comunicação, Mídia e Consumo, 1(1), 32-50. https://doi.org/10.18568/cmc.v1i1.3

Sánchez Vilela, R. (2016). La televisión de los noventa en Uruguay: un paisaje en movimiento. Cuadernos Del Claeh, 35(104), 105–129.

Saya, E. (2021). ¿Qué nos muestra la televisión? Resultados del análisis de la programación emitida por la televisión uruguaya (1973-1990). En F. Ramirez Llorens, M. Maronna y S. Durán (Comps), Televisión y dictaduras en el Cono Sur: apuntes para una historiografía en construcción (pp. 163-178). Instituto de Investigaciones Gino Germani.

Sempol, D. (2021). De censuras y desacatos: Las disputas sobre los límites de la democracia, la crítica y lo obsceno durante la transición uruguaya (1980-1989). Revista del CESLA, (28), 245-260. https://doi.org/10.36551/2081-1160.2021.28.245-260

Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios?. Amorrortu.

Trochón, Y. (2017). Punta del Este. El Edén Oriental (1907-1997). Editorial Fin de Siglo.

Türcke, C. (2002). Sociedade exitada. Editora Perspectiva.

Urry, J. (1990). The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. Sage Publications.

Zorzi, M. y Campodónico, G. (2019). De lo inhóspito al glamour: narrativas sobre las transformaciones de Punta Del Este, Uruguay, en la mirada de los antiguos residentes. Revista Rosa dos Ventos, 11(2), 236-249. https://doi.org/10.18226/21789061.v11i2p236

Published

2025-12-19

Issue

Section

Essays

How to Cite

Elzaurdia Diaz, M. (2025). Notes on the Tourist Use of the Body during the “Boom” Tourist City of Punta del Este, Uruguay. Ayana. Revista de Investigación en Turismo, 6(1), e065. https://doi.org/10.24215/27186717e065