Smart Tourist Destinations: technologies and tourism in Tandil, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24215/27186717e021Keywords:
innovation, sustainability, management, territorial inteligence, districtAbstract
New models of tourism planning are beginning to emerge in a changing context, in which the negative consequences of tourism are increasingly exacerbated, as well as the needs and interests of hyper-connected, more informed and demanding tourists. This is the case of Smart Tourism Destinations, a management model based on the updated information received from the destination and which is supported by the axes of sustainability, universal accessibility, governance, innovation and the implementation of technologies to achieve the objectives of these axes. Thus, the aim of this research is to analyse the ICTs capacitiesy for tourism destination in Tandil in order to evaluate its potential to become a Smart Tourism Destination. For this reason, a qualitative methodology based on a bibliographic search and key informant interviews, was used.
Downloads
References
Aguilar Torreblanca, R., Hernández Lobato, L. y Solís Radilla, M. (2015). Acapulco como Destino Turístico Inteligente. Foro de Estudios sobre Guerrero, 1(2), 534-538
Ardito, L., Cerchione, R., Del Vecchio, P. y Raguseo, E. (2019). Big Data in Smart Tourism: Challenges, Issues and Opportunities. Current Issues in Tourism, 22(15), 1805-1809. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1612860
Ávila Bercial, R., y Barrado Timón, D. A. (2005). Nuevas tendencias en el desarrollo de destinos turísticos: marcos conceptuales y operativos para su planificación y gestión. Cuadernos de turismo, (15), 27-44.
Blanco, J. (2015). Libro blanco de los destinos turísticos inteligentes: estrategias y soluciones para fomentar la innovación en el turismo digital. Editorial Empresarial.
Blas, M. M. (2016). Estrategias públicas turísticas a escala municipal. El caso de Tandil: 2002-2012. [Tesis de grado Facultad de Ciencias Humanas (FCH), Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN)]. http://www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/1511
Capristo, M. V, (2018). Turismo y transformaciones socio-territoriales recientes en el destino turístico Tandil, Argentina. Cambios en la oferta, la demanda y la política sectorial (2000-2015). [Tesis de maestría Universidad Nacional de Quilmes (UNQ)]. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto (RIDAA) - UNQ http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2056.
Castro Álvarez, U., González Rodríguez, J. A. y Maldonado Duarte, L. M. (2017). Destinos turísticos inteligentes: ¿Estrategia para el desarrollo local en países pobres? Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 22.
Celdrán-Bernabéu, M. A.; Mazón, J. N. y Giner Sánchez, D. (2018). Open Data y turismo. Implicaciones para la gestión turística en ciudades y destinos turísticos inteligentes. Investigaciones Turísticas, (15), 49-78.
de Ávila Muñoz, A. L., y Sánchez, S. G. (2013). Destinos turísticos inteligentes. Harvard Deusto Business Review, (224), 58-67.
Femenia Serra, F. y Ivars Baidal, J. A. (2018). Smart Tourism: Implicaciones para la gestión de ciudades y destinos turísticos. En M. T. Cantó López, J. A. Ivars Baidal, y R. Martínez Gutiérrez (Dirs.), Gestión inteligente y sostenible de las ciudades: Gobernanza, Smart Cities y turismo (pp. 129–151). Tirant Lo Blanch.
Fernández Alcantud, A., López Morales, J. F., Moreno Izquierdo, L., Perles Ribes, J. F., Ramón Rodríguez, A. B. y Such Devesa, M. (2017). Innovación y destinos inteligentes: oportunidad para el know how turístico español. Información Comercial Española Revista de Economía, 894, 137-150. https://doi.org/10.32796/ice.2017.894
Finquelievich, S., Feldman, P. y Girolimo, U. (2017). Tandil: innovación y desarrollo local. Cuaderno Urbano. Espacio, Cultura, Sociedad, 22(22), 133-155.
Flores Ruiz, D., Perogil Burgos, J. y Miedes Ugarte, B. (2018). ¿Destinos turísticos inteligentes o territorios inteligentes? Estudios de casos en España. Revista de Estudios Regionales, (113), 193-219.
Grande, M., Cañon, R. y Cantón, I. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación: evolución del concepto y características. International Journal of Educational Research and Innovation, (6), 218-230.
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., y Koo, C. (2015). Smart Tourism: Foundations and Developments. Electronic Markets, 25(3), 179-188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
Herrero Crespo, Á., San Martín Gutiérrez, H., y García de los Salmones, M. D. M. (2019). Servicios "Smart" y valor de los destinos turísticos inteligentes: análisis desde la perspectiva de los residentes. Investigaciones Regionales - Journal of Regional Research, 45(3), 77-91.
Instituto Mixto de Turismo y Municipio de Tandil (2010). Plan Estratégico de Turismo Sustentable de Tandil 2020.
Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas (2015) Manual Operativo para la Configuración de Destinos Turísticos Inteligentes. Generalitat Valenciana.
Ivars-Baidal, J. (2016). Nuevos enfoques en la gestión turística: ¿hacia destinos turísticos inteligentes? Canelobre: Revista del Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 66, 426-433. https://dag.revista.uab.es/article/view/v62-n2-ivars-solsona-giner
Ivars-Baidal, J., Solsona Monzonís, F. J., y Giner Sánchez, D. (2016). Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes. Documents d'Anàlisi Geogràfica, 62(2), 327-346. doi:10.5565/rev/dag.285
López Palomeque, F. (2016). Turismo y TIC. Notas sobre los procesos recientes de tecnificación de los destinos turísticos. En José F. V., Jorge O. C. y María H. H. (Coords.). Paisaje, cultura territorial y vivencia de la Geografía. Libro homenaje al profesor Alfredo Morales Gil (pp. 563-583). Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Luque Gil, A. M., Zayas Fernández, B., Caro Herrero, J.L. (2015). Los Destinos Turísticos Inteligentes en el marco de la Inteligencia Territorial: conflictos y oportunidades. Investigaciones Turísticas, (10), 1-25. https://doi.org/10.14198/INTURI2015.10.01
Miralbell Izard, O. (1999). Visión estratégica de las organizaciones virtuales en el turismo. Aprovechamiento de las tecnologías de la comunicación y la información en la competitividad de las empresas turísticas. Estudios Turísticos, (142), 73-84.
Salessi, M. R. (2017). Destinos Turísticos Inteligentes: Una perspectiva desde la inclusión social y la participación comunitaria. En Actas del Seminario Internacional Destinos Turísticos Inteligentes: nuevos horizontes en la investigación y gestión del turismo (26 y 27 de octubre de 2017). Publicacions de la Universitat d’Alacant, 215-228. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/70136
Vera, R. y Alfonso, R. (2017). La innovación tecnológica desde la perspectiva de los destinos turísticos: una revisión teórica. Congreso Internacional Desarrollo Empresarial, Innovación y Tecnología.
Zhu, W., Zhang, L. & Li, N. (2014). Challenges, Function Changing of Government and Enterprises in Chinese Smart Tourism. e-Review of Tourism Research, (5).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Aldo Ramos, Luisina Campo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, agree with the following terms:
a. Authors will retain its copyright and will ensure the rights of first publication of its work to the journal, which will be at the same time subject to the Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author and the first publication on this journal is indicated.
b. Authors may elect other non-exclusive license agreements of the distribution of the published work (for example: locate it on an institutional telematics file or publish it on an monographic volume) as long as the first publication on this journal is indicated,
c. Authors are allowed and suggested to disseminate its work through the internet (for example: in institutional telematics files or in their website) before and during the submission process, which could produce interesting exchanges and increase the references of the published work. (see The effect of open Access)