La ley de educación reformada

Cuestiones problemáticas en torno a la recurrencia de reformas educativas (Primera parte)

Authors

  • Guillermo Ruiz Facultad de Psicología- Facultad de Derecho, UBA- Conicet

Abstract

This article focus on the comparative analysis on the two acts that have been regulated Argentinean educational system in the last two decades. 1993 – 24.195 Act and 2006 – 26.206 are taken as main unit of analysis. We consider that legislation could be understood as a normative expression of State educational policy. Here we analyze the political foundations and the pedagogical proposal that have been inspired by these norms. As well as, we take into account problems regarding compulsory range, internal achievement of system and teacher training policies. In this first part, political principles and system government regulations are described and studied. Mainly, the periods of reforms are critiqued because of the rush that has been shown by national government in order to pass the 2006 reform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Ruiz, Facultad de Psicología- Facultad de Derecho, UBA- Conicet

Doctor en Educación (UBA), Master of Arts in Education (UCLA). Profesor Titular Regular de la Teorías de la Educación y Sistema Educativo Argentino (Facultad de Psicología) y Profesor de Teoría y Política Educacional (Facultad de Derecho) en la Universidad de Buenos Aires. Miembro de la carrera de investigador del CONICET.

References

Bravo, Héctor Félix (1991) Lucha de palabras: enseñanza “estatal”. Mimeo. BuenosAires.

Gimeno Sacristán, José (1998) Poderes inestables en educación. Morata. Madrid.

Groisman, Enrique (2007): “La ley de educación y la ilusión de las palabras” La Nación, Buenos Aires, 16-04-2007.

Oszlak, Oscar (1992) Diagnóstico estratégico para la reforma del Estado en América Latina: orientaciones, metodologías e instrumentos. Mimeo. Buenos Aires.

Paviglianiti, Norma (1993) Programa de la asignatura Política Educacional. UBA–OPFYL. Buenos Aires.

Paviglianiti, Norma (1991) Neoconservadurismo y Educación. Un debate silenciado en la Argentina de los '90. Grupo Coquena Editores. Buenos Aires.

Puiggrós, Adriana (1998) Qué pasó en la educación argentina: desde la conquista hasta el menemismo. Kapelusz. Buenos Aires.

Puiggrós, Adriana (1994) Imperialismo, educación y neoliberalismo en América Latina. Paidós. Buenos Aires.

Ruiz, Guillermo (2007) De la planificación integral de la educación a la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Tesis doctoral. Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Buenos Aires.

Ruiz, Guillermo (2006): “Los mismos actores con diferentes guiones: la nueva reforma educativa según sus bases legales,” en AAVV, Anales de la Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. Año 2006. Tomo XL, Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires.

Tyack, David & Cuban, Larry (1975) Tinkering toward Utopia. A Century of School Reform. Harvard University Press. Cambridge, MA.

Published

2021-02-21

How to Cite

Ruiz, G. . (2021). La ley de educación reformada: Cuestiones problemáticas en torno a la recurrencia de reformas educativas (Primera parte). Law and Social Sciences, (1), 30–53. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/dcs/article/view/11297