Gender roles in children’s short stories: non-traditional perspectives
DOI:
https://doi.org/10.24215/18522971e032Keywords:
Children literature; gender; rolesAbstract
The traditional roles assigned to men and women in domestic and public spheres generally follow a binary sexist pattern. By contrast, other points of view understand gender and sex as cultural constructions. These trends are also found in children literature and diverse academic researchers have studied the impact of these texts on schooled children.
For this paper, children’s short stories, in both English and Spanish, have been selected to show the new perspectives in gender. The theoretical contributions provided by Bourdieu, De Beauvoir as well as Butler are incorporated to their analysis.
Downloads
References
Barclay, L. K. (1974). The emergence of vocational expectations in preschool children. Journal of Vocational Behavior, 4, 1-14.
Berg-Cross, L. y Berg-Cross, G. (1978). Listening to stories may change children's social attitudes. Reading Teacher, 31, 659-663.
Bourdieu, P. (1998). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
De Beauvior, S. (1972). El segundo sexo. Buenos Aires: Ediciones Siglo XX.
Diekman, A. B. y Murnen, S. K. (2004). Learning to Be Little Women and Little Men: The Inequitable Gender Equality of Nonsexist Children's Literature. Sex Roles, Volume 50(5-6), 373–385. Disponible en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3872116/. Fecha de consulta 15/02/17.
Duque Acosta, C. A. (2010). Judith Butler: performatividad de género y política democrática radical. La manzana de la discordia, enero - junio, 5(1), 27-34.
Femenías, M. L. (2001). Modelizaciones en torno al problema de la construcción del sujeto. Sociología, 4, 59-84.
Femenías, M. L. (2003). Aproximación al pensamiento de Judith Butler. Conferencia impartida en Gijón, 5 de diciembre de 2003.
Glick, P. y Fiske, S. T. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512.
Green, V. A.; Bigler, R. y Catherwood, D. (2004). The variability and flexibility of gender-typed toy play: a close look at children's behavioral responses to counterstereotypic models. Sex Role, 51, 371-386.
Liben, L. S.; Bigler, R. S., y Krogh, H. R. (2001). Pink and blue collar jobs: Children's judgments of job status and job aspirations in relation to sex of worker. Journal of Experimental Child Psychology, 79, 346-363.
López Pardina, T. (2012). De Simone de Beauvoir a Judith Butler: el género y el sujeto. Revista Temas. Disponible en http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/46341/101-107.pdf?sequence=1. Fecha de consulta 3/02/17.
Nhundu, T. J. (2007). Mitigating gender-typed occupational preferences of Zimbabwean primary school Children: The use of biographical sketches, portrayals of female role, models. Sex Roles, 56, 639-649.
O' Brien, M. y Huston, A. C. (1985). Development of sex-typed play behavior in toddlers. Developmental Psychology, 21(5), 866-871.
Ochoa, D.; Parra, M. y García, C. T. (2006). Los cuentos infantiles: niñas sumisas que esperan un príncipe y niños aventureros, malvados y violentos. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer v. 11(27), Caracas. Disponible en http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-37012006000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es. Fecha de consulta 3/02/17.
Rich, Adrienne (1985). “Heterosexualidad obligatoria y existencia lesbiana”. Revista “Nosotras que nos queremos tanto”, 3, Colectivo de Lesbianas Feministas de Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución, compartir igual, de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Derecho y Ciencias Sociales por Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional.