Tourist consumer behavioral style under pandemic conditions of Covid-19 in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e135

Keywords:

consumer, emotion, behavioral styles, tourism

Abstract

The research allowed us to analyze the style of behavior of the tourist consumer in times of pandemic in Ecuador. The study had a qualitative and quantitative research in order to achieve results according to the problem stated. The descriptive analytical method allowed the interpretation of the results of Honey-Alonso questionnaire of Learning Styles considering the time that clients stay overnight at the destination. Non-probabilistic Intentional random sampling was used, selecting a sample of 57 people that 41.7% claimed to attend the carnival holiday to rest, for recreation or vacation, where 52.1% knew about the destination through the internet. It shows that, under the conditions caused by the COVID-19, technological media played a leading place. Information cross was made through the analysis of a survey which results were processed by SPSS v. 21. It evidenced a reliability of 0.98 verified with Cronbach's alpha, contributing significantly to the inquiry. A competitive comparative study with closer destinations was carried out as to determine its position and to define the strategies to be proposed. It is considered that the application of advertising strategies is vital to place the destination at a solid position, boost its economy to achieve better market segments at the local, national, and international level.

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Author Biographies

Frank Angel Lemoine Quintero, Facultad de ciencias Administrativas, Extensión Bahía, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Doctor en Ciencias Económicas y Máster en Administración de Negocios de la Universidad Oriente, Santiago de Cuba. Cuba. Docente tiempo completo de la carrera de Mercadotecnia de la Facultad de Ciencias Administrativas de la Extensión Bahía de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Investigador agregado 2 acreditado por la Senescyt. Autor de libros como: Planes de Marketing: Estrategias exitosas para empresas comerciales (2018); Gestión del marketing turístico sostenible (2019); Gestión del comportamiento del consumidor turístico (2020); Posicionamiento de una marca: directrices emprendedoras desde la óptica estudiantil (2021); Plan de Negocio: Metodología de Diseño en Tiempo de Crisis (2023) entre otros, tiene artículos científicos como resultados de investigaciones publicados en revistas regionales, nacionales e internacionales. Ha participado como conferencista y expositor en diferentes eventos multidisciplinarios a nivel regional, nacional e internacional.

Gregoria Jesús Ureta Reina, Facultad de ciencias Administrativas, Extensión Bahía, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Licenciada en Mercadotecnia de la Extensión Sucre. Maestrante en Educación con mención en Docencia e Investigación en Educación Superior en la Extensión Chone de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Miembro del grupo científico donde trabajo en proyecto de investigación I+D+i y en proyecto de vinculación con la sociedad. Autora y coautora de artículos científicos publicados en revistas regionales y nacionales.

Norma Rafaela Hernández Rodríguez, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Oriente, Cuba

Doctora en Ciencias Economía y máster en Dirección de Empresas de la Universidad de Oriente Santiago de Cuba. Cuba. Autora de libros, capítulos de libros y artículos científicos publicados en revistas regionales, nacionales e internacionales. Presidenta de la comisión de grados científicos del programa doctoral de la facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Oriente. Ha recibido méritos y reconocimientos por investigación.

 

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https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/186

Published

2023-12-21

How to Cite

Lemoine Quintero, F. A., Ureta Reina, G. J., & Hernández Rodríguez, N. R. (2023). Tourist consumer behavioral style under pandemic conditions of Covid-19 in Ecuador. Ciencias Administrativas, (23), 135. https://doi.org/10.24215/23143738e135

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