Organizational Reforms versus Bureaucracy “The Case of ESTIA University”

Authors

  • Xabier González Laskibar Facultad de Economía y empresa y Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Bilbao. Universidad del País Vasco UPV/EHU. País Vasco.
  • Gaizka Garechana Anacabe Facultad de Economía y empresa. Departamento de Organización de empresas. Universidad del País Vasco UPV/EHU. País Vasco.
  • Ernesto Cilleruelo Carrasco Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Bilbao. Departamento de Organización de empresas. Universidad del País Vasco UPV/EHU. País Vasco.
  • Patxi Elissalde École Supérieure des Technologies Industrielles Avancées. Francia.

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e007

Keywords:

ESTIA, reforms, organization, educational satisfaction

Abstract

The present research aims to describe the particular characteristics of ESTIA (Ecole Supérieur des Technologies Industrielles Avancées), and the effect that the latest legal reforms have had on the organization and functioning of ESTIA, as well as, on the job satisfaction of teachers. The research concludes that teachers defend traditional values that organizational reforms and current demands hurts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Xabier González Laskibar, Facultad de Economía y empresa y Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Bilbao. Universidad del País Vasco UPV/EHU. País Vasco.

Licenciado en Investigación y Tecnicas del Mercado. Diplomado en Ciencias Empresariales. Universidad del País Vasco UPV/EHU. Doctor en Organización de empresas. Programa: Promoción y desarrollo de empresas - E.T.S.I.I. y de Bilbao, UPV/EHU. Profesor en el Dpto. de Organización de Empresas en la UPV/EHU (2006-2017).

Miembro del grupo de investigación ECUALE. Numerosas publicaciones en revistas nacionales e internacionales en el ámbito de la gestión de empresas y la educación. Numerosas ponencias a Congresos de carácter nacional e internacional.

 

Gaizka Garechana Anacabe, Facultad de Economía y empresa. Departamento de Organización de empresas. Universidad del País Vasco UPV/EHU. País Vasco.

El Dr. Gaizka Garechana es Ingeniero en Organización Industrial con MBA, e ingeniero técnico en química industrial. Tras un breve paso por la consultoría inició su actividad investigadora en la Universidad del País Vasco, universidad en la que leyó su tesis doctoral en el año 2014. Su actividad investigadora abarca ámbitos desde la gestión de la innovación hasta la vigilancia tecnológica, pasando por la cienciometría. Actualmente trabaja en al elaboración de nuevos sistemas de análisis de tecnologías usando técnicas de text mining. Un resumen de sus actividades puede hallarse en https://www.linkedin.com/in/garechana/en, así como en la web del grupo de investigación en el que está integrado, el TFM Research Group. https://sites.google.com/site/tfmresearch/.

Ernesto Cilleruelo Carrasco, Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Bilbao. Departamento de Organización de empresas. Universidad del País Vasco UPV/EHU. País Vasco.

Doctor Ingeniero Industrial / Catedrático de Universidad Director del Departamento de Organización de Empresas Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.

Patxi Elissalde, École Supérieure des Technologies Industrielles Avancées. Francia.

Ingénieur en Electronique et Télécommunications (ENSEIRB 1986). 3ème cycle “Microeconomics of Competitiveness MOC” (Instituto Vasco de Competitividad – Universidad de Deusto - 2007).

Directeur de « ESTIA Développement Territorial » Représentant de l’ESTIA au conseil de direction du Conseil de Développement du Pays Basque- Représentant de l’ESTIA au CA des clusters TOPOS, Pays Basque Digital, Aquitaine Robotics - Membre du comité technique de HERRIKOA - Membre du CA de « AQUITAINE AMORCAGE » - ex-Président du Réseau Aquitain des Pépinières d'Entreprises (R.A.P.E.), association regroupant 20 pépinières d'entreprises en Aquitaine ; - ex-Membre du CJD côte basque.

References

Bentley, P.J., Coates, H., Dobson, I.R., Goedegebuure, L., y Meek, V.L. (2013). Factors associated with job satisfaction amongst Australian University academics and future workforce implications. P.J. Bently, H. Coates, I.R. Dobson, L. Goedegebuure, y V.L. Meek, Job satisfaction around the academic world. Londres: Springer.

Bess, J.L. (1988). Collegiality and Bureaucracy in the modern university. New York: Mc Graw Hill.

Birnbaum, R. (2004). The End of Shared Governance: Looking Ahead or Looking Back. New Directions for Higher Education, 2004 (127), 5-22.

Bozeman, B., y Gaughan, M. (2011). Job Satisfaction among University Faculty: Individual, Work, and Institutional Determinants. The Journal of Higher Education, 82(2), 154-186.

Capelleras, J.L. (2005). Attitudes of academic staff towards their job and organisation: an empirical assessment. Tertiary Education and Management, 11(2), 147-166.

Christensen, T. (2011). University governance reforms: potential problems of more autonomy? Higher Education, 62(4), 503-517.

Clark, B. (1983). The higher education system. Academic organization in cross-national perspective. Los Ángeles: University of California Press.

Dearlove, J. (1995). Collegiality, managerialism and leadership in English universities. Tertiary Education and Management, 1(2), 161-169.

Ferlie, E., Musselin, C., y Andresani, G. (2008). The steering of higher education systems: a public management perspective. Higher Education, 56 (3), 325–348.

Filippakou, O. y Tapper, T. (2007). Quality assurance in higher education: thinking beyond the english experience. Higher Education Policy, 20(3), 339–360.

Frías, R. (2012). Estudio de Satisfacción del Profesorado en la Universidad Pública Española. Revista de metodología de ciencias sociales, (11), 175-204.

Hagedorn, L.S. (2000). Conceptualizing faculty job satisfaction: Components, theories, and outcomes. New directions for institutional research, 2000(105), 5-20.

Harvey, L. (1995). The New Collegialism. Improvement with Accountability. Tertiary Education & Management, 1(2), 153-160.

Herzberg, F., Mauser, B., y Snyderman, B. (1959). The Motivation to Work. New York: John Wiley.

Krasner, S.D. (1988). Sovereignty. An institutional perspective. Comparative Political Studies, 21(1), 66-94.

Lenartowicz, M. (2015). The nature of the university. Higher education, 69, 947-961.

McInnis, C. (1998). Academics and Professional Administrators in Australian Universities: dissolving boundaries and new tensions 1. Journal of Higher Education Policy and Management, 20(2), 161-173.

Middlehurst, R. (2013). Changing Internal Governance: Are Leadership Roles and Management Structures in United Kingdom Universities Fit for the Future? Higher Education Quarterly, 67(3), 275–294.

Millet, J.D. (1962). The academic community: an essay on organization. New York: Mc Graw Hill.

Mintzberg, H. (1984). La estructura de las organizaciones. Barcelona: Ariel.

Mora, J.G. (2001). Governance and management in the new university. Tertiary Education and Management, 7(2), 95-110.

Olaskoaga, J., González, X., Marúm, E., y Onaindia, E. (2015). Reformas organizativas en las Instituciones de Educación Superior, condiciones laborales y reacciones de los académicos. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(17), 102-118.

Olaskoaga, J., Marúm, E., y Rosario, V. (2013). Configuraciones estructurales en las instituciones de educación superior y actitudes de los académicos frente a la calidad. Harvard Deusto Business Research, 2(2), 130-142.

Padilla, L.E., Jiménez, L., y Ramírez, M.D.L.D. (2008). La satisfacción con el trabajo académico: Motivaciones y condiciones del entorno institucional que la afectan. El caso de una universidad pública estatal. Revista mexicana de investigación educativa, 13(38), 843-864.

Paradeise, C., Reale, E., y Goastellec, G. (2009). A comparative approach to higher education reforms in Western European countries. In University governance, 197-225.

Parker, M., y Jary, D. (1995). The McUniversity: Organization, Management and Academic Subjectivity. Organization, 2(2), 319-338.

Parsons, T. (1971). The system of modern societies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Rhoades, G. y Sporn, B. (2002). New models of management and shifting modes and costs of production: Europe and the United States. Tertiary Education & Management, 8(1) 3-28.

Salaburu, P., Mees, L., y Pérez, J.I. (2003). Sistemas universitarios en Europa y EEUU. Academia Europea de Ciencias y Artes.

Shattock, M. (2013). University Governance, Leadership and Management in a Decade of Diversification and Uncertainty. Higher Education Quarterly, 67(3), 217–233.

Shin, J.C., y Jung, J. (2014). Academics job satisfaction and job stress across countries in the changing academic environments. Higher Education, 67(5), 603-620.

Stensaker, B. y Vabø, A. (2013). Re-inventing shared governance: implications for organisational culture and institutional leadership. Higher Education Quarterly, 67(3), 256-274.

Szekeres, J. (2004). The invisible workers. Journal of Higher Education Policy and Management, 26(1), 7-22.

Szekeres, J. (2011). Professional staff carve out a new space. Journal of Higher Education Policy and Management, 33(6), 679-691.

Tapper, T. y Palfreyman, D. (2002). Understanding collegiality: the changing oxbridge model. Tertiary Education & Management, 8(1), 47-63.

Villarreal, O. y Landeta, J. (2010).El estudio de casos como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa. Una aplicación a la internacionalización. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 3, 31-52.

Waugh, W.L. (1998). Conflicting Values and Cultures: the Managerial threat to University Governance. Review of Policy Research, 15(4), 61-74.

http://www.ambafrance-es.org

http://www.estia.fr

Published

2017-03-27

How to Cite

González Laskibar, X., Garechana Anacabe, G., Cilleruelo Carrasco, E., & Elissalde, P. (2017). Organizational Reforms versus Bureaucracy “The Case of ESTIA University”. Ciencias Administrativas, (10), 007. https://doi.org/10.24215/23143738e007

Issue

Section

Scientific Articles