What the academy says about the effects of the application of CSR practices

Authors

  • Estefanía Solari Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional de La Plata. Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e026

Keywords:

Corporate social responsability, performance, business performance, competitive sucess

Abstract

This paper presents twenty-two academic researches that have dealt with the effects within organizations of the application of CSR practices carried out during the 2008-2016 period in eight countries from different contexts: Spain, Mexico, the United States, Canada, Chile, Colombia, Ecuador and Pakistan. In the first part, a brief summary of each investigation is presented. 

Then, in order to respond to the proposed objectives, the methodology of content analysis was applied. Main results can be mentioned: 1) the most approached variables by the authors have been the perceptual measures and the accounting 2) regarding the methodologies applied, the quantitative ones stand out: the linear regression analysis, the correlation analysis, as well as the analysis of structural equations. Finally, it is concluded that most of the investigations show positive results that are generated in the organizations before the application of CSR practices,  standing out mainly a positive relationship between CSR and profitability, followed by a positive relationship between CSR and business performance, as well as CSR and competitive success.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Estefanía Solari, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional de La Plata. Argentina.

Mg. en Direccion de Empresas.

Ayudante Diplomada interina con funciones en el Instituto de Investigaciones Administrativas y Profesora adjunta interina con funciones en la Secretaría de Planificación y Control Institucional.

Investigador categorizado V en el Sistema de SECyT del Ministerio de Educación de la Nación.

References

Alonso-Almeida, M. D. M., Rodríguez García, M. D. P., Cortez Alejandro A. y Abreu Quintero, J. L. (2012). La responsabilidad social corporativa y el desempeño financiero: un análisis en empresas mexicanas que cotizan en la bolsa. Contaduría y administración, 57(1), 53-77.

Álvarez, M. y Vargas, R. (2011). Beneficios que trae para las empresas la incorporación de la RSE en sus objetivos corporativos: caso colombiano. Contaduría Universidad de Antioquia, 58-59, 55-71

Charlo Molina, M. J. y Moya Clemente, I. (2010). El Comportamiento Financiero De Las Empresas Socialmente Responsables. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 16(2), 15-25.

Cheng, B., Ioannou, I., y Serafeim, G. (2014). Corporate social responsibility and access to finance. Strategic Management Journal, 35(1), 1-23. Recuperado de http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:9887635

Chivite, M.P. y Enciso, V. (2015). Alcance de la creación de valor en las Empresas Responsables. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 85, 11-31.

Diente Serna, S. (2016). Divulgación de información sobre responsabilidad social en las empresas de Valladolid y su vinculación con el rendimiento financiero (Tesis Grado) Universidad de Valladolid, Facultad de Ciencias del Trabajo.

Gallardo-Vázquez, D. y Sánchez-Hernández, M. I. (2013). Análisis de la incidencia de la Responsabilidad Social Empresarial en el éxito competitivo de las microempresas y el papel de la innovación. Universia Business Review, (38), 14-31.

González-Ramos, M. I., Manzanares, M. J. D. y Gómez, F. G. (2014). Propuesta de una escala para la medición de la responsabilidad social corporativa. Pecvnia, (18), 1-18.

Hernández Perlines, F. e Infante Hernández, J. P. S. (2015). La influencia de la Responsabilidad Social Empresaria (RSE) en los resultados económicos (RE) de las micro, pequeñas y medianas empresas (MIPYMES). Trabajo presentado en el XXIII Congreso EBEN España, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla.

Iqbal, N., Ahmad, N., Basheer, N. A. y Nadeem, M. (2012). Impact of corporate social responsibility on financial performance of corporations: Evidence from Pakistan. International journal of learning and development, 2(6), 107-118.

Larrán Jorge, M., Madueño, J. H., y Martínez, D. M. (2013). Relación entre la RSE y el performance competitivo en la pequeña y mediana empresa: Un estudio empírico. AECA: Revista de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas, 104, 9-12.

Marín Rives, L. y Rubio Bañón, A. (2008). La responsabilidad social corporativa como determinante del éxito competitivo: un análisis empírico. Revista Europea de Dirección y Economía de la empresa, 17(3), 27-42.

Martínez, J. R., Gómez J. M., y Álvarez, J. C. (2012). Competencias organizacionales y su impacto en el desempeño organizacional: innovación y creatividad, trabajo en equipo y RSE. Trabajo presentado en el VII Edición de la Cátedra en Contabilidad y Administración “Agustín Reyes Ponce”, Ciudad de México.

Minor, D. y Morgan, J. (2011). CSR as Reputation Insurance: Primum Non Nocere. California Management Review, 53 (3), 40–59.

Muso Lalaleo, J. C. (2016). Análisis de relación causal de la responsabilidad social empresarial en la imagen corporativa y rendimiento financiero de las Pymes (Tesis de Grado), Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera Contabilidad y Auditoría, Ecuador.

Olcese, A. (2011). Creación de valor y responsabilidad social de la empresa (RSE) en las empresas del IBEX 35. Editorial Real Academia de Ciencias Económicas y Financieras, Barcelona, España.

Palmer, H. J. (2012). Corporate Social Responsibility and Financial Performance: Does it Pay to Be Good? (Tesis de Grado). Claremont McKenna College, Estados Unidos. Recuperado de: http://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/529/

Poyatos León, J. A. (2015). Análisis de la relación causal de la responsabilidad social corporativa y la performance financiera de las empresas (Tesis Doctoral) Universitat Politécnica de Valéncia. doi:10.4995/Thesis/10251/48517.

Ríos Manríquez, M, López Salazar, A., y López Mateo, C. (2015). Ética y calidad laboral: impacto en el desempeño empresarial. Un estudio empírico. HOLOS, 3, 308-320.

Sánchez Gutiérrez, J. (2016). Responsabilidad Social y ventaja competitiva: percepción de la gerencia de la empresa pequeña y mediana de Guadalajara, Jalisco. Mercados y Negocios (1665-7039), 1(34), 75-96.

Valenzuela Fernández, L., Jara-Bertin, M., y Pineaur, F. V. (2015). Prácticas de responsabilidad social, reputación corporativa y desempeño financiero. Revista de Administração de Empresas, 55(3), 329-344.

Weber, O., Koellner, T., Habegger, D., Steffensen, H., y Ohnemus, P. (2008). The relation between the GRI indicators and the financial performance of firms. Progress in Industrial Ecology, an International Journal, 5(3), 236-254.

Published

2018-03-02

How to Cite

Solari, E. (2018). What the academy says about the effects of the application of CSR practices. Ciencias Administrativas, (12), 026. https://doi.org/10.24215/23143738e026

Most read articles by the same author(s)