Design of an entrepreneurship project with vulnerable population: Bogota kindergarten case
DOI:
https://doi.org/10.24215/23143738e042Keywords:
CANVAS; community development; business structure; entrepreneurial intentions.Abstract
Generating entrepreneurship from a vulnerable population is one of the great opportunities to improve their quality of life. However, supporting these communities so that their ideas of entrepreneurship become effective, it requires an identification of their entrepreneurship intention, abilities and occupational interests. In this way, the article shows a proposal to support the generation of entrepreneurship projects in a vulnerable population, it applied in the case of the relatives of the children of the "Mi Primera Infancia" kindergarten in the Santa Fé neighborhood of Bogotá. Firstly, characterization sessions with the study population were developed (attendants of the children of Garden “Mi Primera Infancia”), then training workshops were held for the identification and generic definition of possible entrepreneurial ideas, based on the profile (age, educational level, occupational activity and time availability) and following the CANVAS methodology. After that, a business idea was selected which responded better to the profile and interests of the community and the market, which is framed in a business of production and sale of food products for people who transit across the area.
Downloads
Metrics
References
Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. En J. Kuhl y J. Beckmann (Eds.). Action control (pp. 11-39). Berlin, Heidelberg: Springer.
ALCALDÍA MAYOR DE BOGOTÁ. Secretaría de Salud. (2010). Diagnóstico Local con Participación Social 2010 - 2011. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá. Recuperado de http://www.saludcapital.gov.co/sitios/VigilanciaSaludPublica/Todo%20IIH/Diagnostico%20Local%20Martires.pdf
Caride, J. A. (1992). Educación y desarrollo en las comunidades rurales deprimidas: la pedagogía social en el marco de un enfoque integrado. Pedagogía Social, (7), 19-37.
Fantova, F. (2007). Repensando la intervención social. Documentación social, 147, 183-198.
Fayolle, A., y Liñán, F. (2014). The future of research on entrepreneurial intentions. Journal of Business Research, 67(5), 663-666.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra SA.
Freire, P. (2005). La educación como práctica de la libertad. Mexico: Siglo XXI editores.
García, J. A. (2006). Educación comunitaria. Revista de educación, 339, 765-799.
Gómez, E. (2008). Geopolítica del desarrollo comunitario: reflexiones para trabajo social. Ra Ximhai, 519-542.
Hernández S., R., Fernández C., C., y Baptista L., P. (2003). Metodología de la investigación (Vol. 707). México: McGraw-Hill.
Kautonen, T., Gelderen, M., y Fink, M. (2015). Robustness of the theory of planned behavior in predicting entrepreneurial intentions and actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3), 655-674.
Krueger, N. F., Reilly, M. D., y Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of business venturing, 15(5), 411-432.
Marín, A., & Rivera, I. (2014). Revisión teórica y propuesta de estudio sobre el emprendimiento social y la innovación tecnológica. Acta Universitaria, 24(1).
Marín P., J. A., y Gómez G., J. (2013). Emprendimiento e innovación social para el desarrollo local sustentable. México D.F. : Grupo Gasca.
Observatorio Desarrollo Económico. (2014). Santafe, con la tasa de informalidad mas alta. Bogotá. Recuperado de http://observatorio.desarrolloeconomico.gov.co/directorio/documentosPortal/03BoletinlocalidadSantaFe.pdf
Osterwalder, A., y Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. Estados Unidos: John Wiley & Sons, Inc.
Padilla, M. C. (2016). Formulación y evaluación de proyectos. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Parra V., L. F. (2009). Modelo de desarrollo del potencial humano basado en competencias para el desarrollo de la actividad empresarial en la población vulnerable de Santiago de Cali. Ingeniería Industrial, 30(3).
Sanchez Guerrero, M., y Arellano González , A. (2016). Utilización del modelo de diagnóstico canvas en el análisis de un caso de la industria farmacéutica en México. Ciencias Administrativas, (9), 29-41.
Sánchez R., L., Rueda S., I., Fernández L., A., Herrero C., A., y Blanco R., B. (2013). ¿Puede el emprendedor fomentar la intención emprendedora en su entorno social cercano? Comunidad autónoma de Cantabria: Universidad de Cantabria. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Lidia_Sanchez-Ruiz/publication/257034396_Puede_el_emprendedor_fomentar_la_intencion_emprendedora_en_su_entorno_social_cercano/links/0deec5253f62a6de5c000000.pdf
Stevenson, H. H., y Jarillo, J. C. (2007). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Entrepreneurship: Concepts, theory and perspective, 155-170.
Torres, A., Méndez-Fajardo, S., López-Kleine, L., Galarza-Molina, S., y Oviedo, N. (2013). Calidad de vida y ciudad: análisis del nivel de desarrollo en Bogotá a través del método de necesidades básicas insatisfechas. Estudios Gerenciales, 29(127), 231-23.
Torres, F. C., Méndez, J. C., Barreto, K. S., Chavarría, A. P., Machuca, K. J., y Guerrero, J. A. (2017). Exploring entrepreneurial intentions in Latin American university students. International Journal of Psychological Research, 10(2), 46-59.
Zimmer, C. (1986). Entrepreneurship through social networks. The art and science of entrepreneurship. Ballinger, Cambridge, MA, 3-23.
Downloads
Additional Files
- Archivo xml (Español (España))
- Figura 1. Metodología Proyecto productivo (Español (España))
- Figura 2. Distribución por género y edad (Español (España))
- Figura 3. Distribución por nivel de escolaridad (Español (España))
- Figura 4. Composición de los participantes por ocupación (Español (España))
- Figura 5. Número de personas por actividad (Español (España))
- Figura 6. Indicadores de control (Español (España))
- Figura 7. Distribución de respuestas... (Español (España))
- Figura 8. Distribución de respuestas... (Español (España))
- Figura 9. Sesiones estructuradas (Español (España))
- Figura 10. Aplicación CANVAS (Español (España))
- Tabla 1. Actividades clave... (Español (España))
- Figura 11. Proceso obtención de emprendedores... (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, agree with the following terms:
a. Authors will retain its copyright and will ensure the rights of first publication of its work to the journal, which will be at the same time subject to the Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author and the first publication on this journal is indicated.
b. Authors may elect other non-exclusive license agreements of the distribution of the published work (for example: locate it on an institutional telematics file or publish it on an monographic volume) as long as the first publication on this journal is indicated,
c. Authors are allowed and suggested to disseminate its work through the internet (for example: in institutional telematics files or in their website) before and during the submission process, which could produce interesting exchanges and increase the references of the published work. (see The effect of open Access)