Formulation and evaluation of projects, a reflection for the agroindustrial SMEs of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.24215/23143738e067Keywords:
entrepreneurs, evaluation of projects, SMEsAbstract
The objective of this paper is to briefly formalize the key elements in the formulation and evaluation of projects. The main components that include the main steps to develop projects successfully are highlighted. The work is documentary in nature, and it addresses some examples of agro-entrepreneurs who conducted market, technical or economic studies. Based on this, it is important to consider most of the factors involved to complete the projects successfully.
Downloads
Metrics
References
Allami, C. y Cibilis, A. (2011). El financiamiento bancario de las pymes en Argentina (2002-2009). Problemas Del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 42(165), 61–86.
Andía Valencia, W. y Paucara Pinto, E. (2013). Los planes de negocios y los proyectos de inversión: similitudes y diferencias. Industrial Data, 16(1), 80–84.
Baca Urbina, G. (2010). Evaluación de proyectos. Distrito Federal, México: McGraw Hill.
Bierman, H., Bonini, C. P. y Hausman, W. H. (1994). Análisis cuantitativo para la toma de decisiones. Distrito Federal, México: McGraw Hill.
Blanchflower, D. G. y Oswald, A. J. (1998). What Makes an Entrepreneur? Journal of Labor Economics, 16(1), 26–60. https://doi.org/10.1086/209881
Blanco, M. G. (2016). Corrupción verde : los delitos ambientales. Revista Vinculando.
Chain, N. S. (2011). Proyectos de inversión. Formulación y evaluación. Santiago de Chile: Pearson.
Chain, N. S. y Chain, R. S. (2008). Preparación y Evaluación de Proyectos. Bogotá, Colombia: McGrawHill.
Charles-Leija, H. (2019). Efectos Sociodemográficos en la pobreza municipal en México. Un estudio de econometría espacial. Revista de Economía, XXXVI(92), 129–163.
Clavellina Miller, J. L. (2013). Crédito bancario y crecimiento económico en México. Economía Informa, 378, 14–36. https://doi.org/10.1016/S0185-0849(13)71306-9
Córdoba Padilla, M. (2011). Formulación y Evaluación de Proyectos. Bogotá: ECOE EDICIONES.
Coria, I. D. (2008). El estudio de impacto ambiental: características y metodologías. Invenio, 11(20), 125–135.
Elizundia Cisneros, M. E. (2015). Desempeño de nuevos negocios: Perspectiva de género. Contaduria y Administracion, 60(2), 468–485. https://doi.org/10.1016/S0186-1042(15)30010-3
Fierro Espinoza, W. A. y Freire Sierra, F. D. (2017). Factores que inciden en la comercialización de cocadas artesanales. Observatorio de La Economía Latinoamericana.
Franco Malvaíz, A. L., Bobadilla-Soto, E. E. y Rebollar Rebollar, S. (2014). Financial and economic viability of a small business in honey mead Michoacán , Mexico. Revista Mexicana de Agronegocios, 35, 957–968.
Gerónimo-Antonio, V. M. (2010). Patrones de gasto en alimentos y bebidas en los hogares. El caso de Veracruz, 1994 y 2006 (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma de Coahuila.
Larrea Castro, H., Goicochea, C. y Flórez Flores, M. (2018). El sistema de agro negocios en el Perú: de la agricultura familiar al negocio agroalimentario. Revista Mexicana de Agronegocios, 43, 1–17.
Llamas, I., Charles-Leija, H. y Aboites, G. (2012). Gasto en alimentos y bebidas fuera del hogar. Economía: Teoría y Práctica, (37), 177–198.
Martínez Armendáriz, C. A., Soto Zapata, M., Eduardo, M. M. J., Licón Trillo, L. P. y Kiessling Davison, C. M. (2015). Estudio técnico del proyecto Tomato-Mix. Revista Mexicana de Agronegocios, 36, 1275–1285.
Martínez-Salazar, G., Oaxaca Torres, J. y Guerra Martínez, R. (2011). Productos orgánicos en México; Agronegocio Exitoso. Revista Mexicana de Agronegocios, XV(28), 503–513.
Mas, A. y Amengual, E. (2005). La mejora de los procesos de software en las pequeñas y medianas empresas (pyme). Un nuevo modelo y su aplicación a un caso real. REICIS. Revista Española de Innovación, Calidad e Ingeniería Del Software, 1(2), 7–29. Recuperado de file:///C:/Users/user/Downloads/La mejora de los procesos de software en las pequeñas y medianas empresas (pyme). Un nuevo modelo y.pdf
Mete, M. R. (2014). Valor actual neto y tasa interna de retorno: su utilidad como herramientas para el anàlisis y evaluación de proyectos de inversión. Fides Et Ratio, 7, 67–85.
Meza Clark, J., Calle Mejía, J. y Meza Clark, T. (2017). Evaluación de caracterización del agro emprendedor ecuatoriano de la provincia de Los Ríos. Revista DELOS Desarrollo Local Sostenible, 10(28), 1–17.
Montaño M., E. I., Hernández G., L. A., Lomelí M., H., Mesías D., F. J. y Ávila A., A. (2015). Caracterización del consumidor de calamar gigante en Baja California Sur , México. Corpoica Ciencia y Tecnología Agropecuaria, 16, 41–50.
Nuñez, M., y Aspitia, M. (2014). Manual para desarrollar capacidades institucionales en la gestión del riesgo agroempresarial. En ICCA (Ed.), Desarrollo de los agronegocios en América Latina y el Caribe (pp. 1–242). San Juan,Costa Rica.
Peña, L., Rebollar, S., Callejas, N., Hernández, J. y Gómez, G. (2015). Analisis de viabilidad economica para la produccion comercial de aguacate Hass. Revista Mexicana de Agronegocios, 36, 1325–1338. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/141/14132408018.pdf
Pérez Romero, L. A. (2004). Marketing Social: Teoría y Práctica. Naucalpan, México: Pearson Educación.
Rodríguez, C., Ortega, G., Medina, N., Socorro, G., Ruíz, Q., García, R., … Bañuelos, V. (2013). Market research to determine the feasibility of expanding the marketing of milk products VILLAHGO in the municipality of Santiago Ixcuintla , Nayarit. Revista Mexicana de Agronegocios, 32, 205–219.
Samuelson, P. A. y Nordhaus, W. D. (2010). Economía con aplicaciones para Latinoamérica (19th ed.). México: McGraw Hill.
Sánchez Romero, M. C., Conde Islas, A. Á., Aguirre Hernández, F. y Zamudio García, D. M. (2016). Considerations for Entrepreneurs in the Making: Case Poultry Farms. Revista Mexicana de Agronegocios, 38, 295–306.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, agree with the following terms:
a. Authors will retain its copyright and will ensure the rights of first publication of its work to the journal, which will be at the same time subject to the Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author and the first publication on this journal is indicated.
b. Authors may elect other non-exclusive license agreements of the distribution of the published work (for example: locate it on an institutional telematics file or publish it on an monographic volume) as long as the first publication on this journal is indicated,
c. Authors are allowed and suggested to disseminate its work through the internet (for example: in institutional telematics files or in their website) before and during the submission process, which could produce interesting exchanges and increase the references of the published work. (see The effect of open Access)