Concentration without market power? A case study applied to the mattresses manufacturing sector in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.24215/23143738e056Keywords:
market concentration, market structure, Herfindahl Index, mattress industry, market power.Abstract
The purpose of this research is to establish the market structure of the mattress manufacturing industry of Ecuador and the relationships between the concentration, local market prices, exchange rate, and profitability variables. A simultaneous equations regression model of partial three-stage least squares (3SLS) with information of the companies with the largest market share in the sector has been used. Market concentration has been calculated using the Herfindahl-Hirschman Index. The main results show that there is an imperfect market structure and that market share affects the profitability of the oligopoly. In turn, the oligopoly fails to exercise market power due to the competitiveness in the prices of imported mattresses.
Downloads
Metrics
References
Abdel-Raouf, F. (2009). How Competitive is the US Manufacturing Sector? Eastern Economic Journal, 35(1), 52-70.
Chakraborty, D., y Barua, A. (2012). Entry, Competitiveness and exports: Evidence from the Indian firm data. Journal of Industry, Competition and Trade, 12(3), 325-347.
Coello - Montecel, D. (2017). ¿Poder de mercado o Eficiencia? Determinantes de la rentabilidad del sector manufacturero ecuatoriano durante el periodo post dolarización. X -Pedientes economicos, 1(1), 56-77.
De la Garza, O., y Arteaga, J. (2011). Análisis de la competencia en la industria cementera en México. EconoQuantum, 7(1), 73-90.
Díaz, M., Reyes, P., y Moral, L. (2007). El mercado de la carne de cerdo en canal en México. Revista Análisis Económico, 22(51), 273-287.
Dun & Bradstreet. (2018). Mattress Manufacturing. First Research. Recuperado de https://www.researchandmarkets.com/reports/4376090/mattress-manufacturing#pos-0
González, A., y Gómez, A. (2007). La relación entre los precios de los alimentos y la concentración de los supermercados en Chile: evidencia de un modelo dinámico de panel y análisis de los impactos de las fusiones propuestas en la industria. Departamento de Economía de la Universidad de Chile, 1(249), 1-36.
González, J., y Rosero, M. (2011). Desempeño del subsector de la confitería en el área metropolitana de Cali 2002-2010. Entramado, 7(2), 72-84.
González, S., Romero, J., y Tamer, M. (2012). Industria del Petróleo: Poder de mercado de México en el continente Americano. Cultura Científica y Tecnológica, 9(47), 53-65.
Herrera, F. (2011). El poder de mercado, visto de la perspectiva del proceso de descubrimiento de mercado. Economía, 8(1). 275-290.
Moreno, A. (2012). El sector cervecero español en el siglo xx. Una visión desde dentro: El Alcázar. Investigaciones de Historia Económica, 9(3), 164-174.
Navarro, J., Ocampo, C., y Saumeth, L. (2013). Concentración y precios en el mercado mundial de aceite de Palma 1985-2005. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad de Nariño, 14(2), 143-162.
Obara, K., McConnell, M., y Dyck, J. (2010). Japan’s Beef Market. Journal of Current Issues in Globalization, 5(4), 425-473.
Rezitis, A., y Kalantzi, M. (2011). Investigating Market Structure of the Greek Manufacturing Industry: A Hall-Roeger Approach. International Atlantic Economic Society, 39(4), 383-400.
Schnettler, B., Silva, R., y Sepúlveda, N. (2008). Consumo de carne en el sur de Chile y su relación con las características sociodemográficas de los consumidores. Universidad de La Frontera, 35(1), 262-271.
Torres, A. (2012). La medición del poder de mercado en la economía mexicana a finales de los noventa. Revista Análisis Económico, 27(65), 207-226.
Torres, S., y Gutiérrez, J. (2009). Mercado farmacéutico en México: tamaño, valor y concentración. Investigación original, XXVI(1), 46-50.
Tung, G., Lin, C., y Wang, C. (2010). The market structure, conduct and performance paradigm re-applied to the international tourist hotel industry. African Journal of Business Management, 4(6), 1117-1125.
Useche, M., y Fernández, Y. (2008). Concentración de mercado en el sector de telecomunicaciones en Venezuela. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 16(1), 119-129.
Wang, T.-Y. (2011). Evaluating Country of Manufacture Effects on Competitiveness. International Journal of e-Education, e-Bussiness, e-Management and e-Learning, 1(5), 360-365.
Downloads
Additional Files
- Archivo xml (Español (España))
- y1 (Español (España))
- y2 (Español (España))
- y3 (Español (España))
- y1 definición (Español (España))
- y2 definición (Español (España))
- y3 definición (Español (España))
- x1 definición (Español (España))
- x2 definición (Español (España))
- x3 definición (Español (España))
- x4 definición (Español (España))
- x5 definición (Español (España))
- x6 definición (Español (España))
- Tabla 1. Tasas de variación en ventas y el índice de concentración Herfindahl-Hirschman (Español (España))
- Tabla 2. Promedio de ventas del período (2005-2016) y cuota de mercado (Español (España))
- Tabla 3. Margen bruto de rentabilidad en función del IHH, del ingreso promedio mensual y el tipo de cambio USD/CNY (Español (España))
- Tabla 4. IHH en función del margen neto de rentabilidad y de las ventas del grupo empresarial (Español (España))
- Tabla 1. Ventas y cuota de mercado de las empresas dedicadas a la fabricación de colchones en Ecuador. Período 2005-2008. (Español (España))
- Tabla 2. Ventas y cuota de mercado de las empresas dedicadas a la fabricación de colchones en Ecuador. Período 2009-2012. (Español (España))
- Tabla 3. Ventas y cuota de mercado de las empresas dedicadas a la fabricación de colchones en Ecuador. Período 2013-2016. (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, agree with the following terms:
a. Authors will retain its copyright and will ensure the rights of first publication of its work to the journal, which will be at the same time subject to the Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author and the first publication on this journal is indicated.
b. Authors may elect other non-exclusive license agreements of the distribution of the published work (for example: locate it on an institutional telematics file or publish it on an monographic volume) as long as the first publication on this journal is indicated,
c. Authors are allowed and suggested to disseminate its work through the internet (for example: in institutional telematics files or in their website) before and during the submission process, which could produce interesting exchanges and increase the references of the published work. (see The effect of open Access)