Aileen Wuornos
The monstrous as a construct
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e086Keywords:
Aileen Wuornos, dehumanization, processes of precariousness, journalism, psychiatryAbstract
Monster is the name director Patty Jenkins chose in 2003 for the movie which would portray that period of Aileen Wuornos’s life since she meets Selby Wall until her execution in 2002 after having been found guilty of murdering six men. This article analyzes the way Jenkins addresses both delicately and empathically a complex issue which had polarized public opinion and rewrites the story with the humanity journalistic and psychiatric discourses lacked, thus highlighting processes of deep precariousness left out of the analysis.
References
Broomfield, N. y Churchill, J. (Dir.). (1992). Aileen, una asesina en serie [Película]. https://www.youtube.com/watch?v=fiCxzBzK4gw
Butler, J. (2010). Las vidas lloradas. Paidós.
Butler, J. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Paidós.
Cabido, V. M. (2023). La pena como espectáculo del sacrificio. Revista de Pensamiento Penal, (456), 1-3.
Cohen, J. J. (1996). Monster theory. Reading culture. University Minnesota Press.
Despentes, V. (2007). Teoría King Kong. Editorial Melusina.
Halberstam, J. (2008). Masculinidad femenina. Egales.
Jenkins, P. (Dir.). (2003). Monster [Película]. https://www.youtube.com/watch?v=wgZbS6821ws&ab_channel=SilverScreen
London, G. (Dir.). (2003). Cómo se hizo “Monster” [Película]. https://www.youtube.com/watch?v=46-CC-nUU4k
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Cecilia Pavón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Desde 2019, el sitio y todos sus contenidos se encuentran bajo una licencia internacional Creative Commons BY-NC-SA 4.0.
Acorde a estos términos, los materiales se pueden compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
De 2011 (número 1) a 2018 (número 9), Plurentes. Artes y Letras publicó bajo la Licencia CC BY 3.0 Unported los artículos de investigación, y la producción musical y literaria, y bajo la Licencia CC BY-NC-ND 3.0 Unported la producción visual. Desde 2019 (número 10), todos sus contenidos se publican bajo una licencia CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.












