Rethinking the moments, types and evaluation criteria at the University in the framework of new educational contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e098

Keywords:

evaluation systems, strategies, higher education, formative evaluation

Abstract

In recent years, Higher Education shows signs of change, referring to the way of understanding teaching and learning at the university. It is known that traditional teaching is mainly focused on the transmission of knowledge taken as "absolute truths" and on the verification of learning. Innovations have introduced new forms of evaluation, through the transformation of its conception, its purposes and functions. There is a varied proposal to classify evaluation in the teaching/learning process, which has been known for a long time in the teaching discourse. The following work focuses on a description of the evaluation and its moments in the university environment aimed at improving student learning; At the same time, some ideas that were analyzed and reflected on in the context of virtuality will be presented to improve the evaluation instances in the Chair of Chemical Processes in the 5th year of the Chemistry Degree of the Faculty of Exact Sciences (UNLP). The changes in scenarios in the 2020-21 cycle required a deployment of strategies by practicing teachers who had to reflect on their teacher training to make decisions about, among other issues, the moments and types of evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Anijovich, R. (2020). Evaluación en Proceso. https://www.youtube.com/watchv=JQOycDX1O4&ab_channel=ProfesoradoInstitutodelRosario . Rosario.

Díaz, F y Barriga, A. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.

García, L.M. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: Resistencias y paradojas del profesorado. Educación XXI, 17 (2), 35-55. DOI: 10.5944/educxx1.17.2.11478.

Lizandra, J.; Valencia-Peris, A.; Atienza Gago, R.; Martos-García, D. (2017). Itinerarios de evaluación y su relación con el rendimiento académico. Revista de Docencia Universitaria, 15 (2), 315-328. ISSN: 1887-4592.

López Noguero, F. (2007). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Capítulo 4 Ed. Narcea. Madrid.

López Pastor, V.M. (2004). La participación del alumnado en los procesos evaluativos: la autoevaluación y la evaluación compartida en Educación Física. En A. Fraile (coord.), Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Madrid: Biblioteca Nueva, 265-290.

Mancini, V. (2020). La evaluación en la universidad: análisis de una actividad de integración que facilita el cierre de la materia Fundamentos Biológicos de la Educación por promoción, en la carrera de Ciencias de la Educación. 3ra Jornada sobre las prácticas docentes en la Universidad Pública.

Mateo, J y Vlachopoulos, D. (2013). Evaluación en la universidad en el contexto de un nuevo paradigma para la educación superior. Educación XX1, 16 (2), 183-208. DOI: 10.5944/educxx1.16.2.2639.

Prieto Navarro, L. (2011) “La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Estrategias útiles para el profesorado”. Capítulo 1: Nuevos roles de profesores y alumnos, nuevas formas de enseñar y aprender. Educación Universitaria. Octaedro/ ICE- UB.

Ramirez, S.M. y Mancini, V.A. (2017). Reflexiones acerca de algunas consideraciones para el diseño de propuestas did ciencias exactas y naturales en el nivel universitario. Trayectorias Universitarias, 3 (5), 11-20. ISSN 2469-0090.

Steiman, J. (2007). Más Didáctica -en la educación superior- Capítulo 1: Los proyectos de cátedra. Miño y Dávila-UNSAM.

Published

2022-09-16

How to Cite

Sosa, A. A., & Mancini, V. (2022). Rethinking the moments, types and evaluation criteria at the University in the framework of new educational contexts. Trayectorias Universitarias, 8(14), 098. https://doi.org/10.24215/24690090e098