What do we talk about when we talk about democratization of practices in public universities?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e135

Keywords:

democratization of knowledge, undergraduate courses, public university, curricular management

Abstract

The purpose of this article is to share some notes and reflections on the process of growth and consolidation of the offer of undergraduate courses that the National University of La Plata has been experiencing in recent years. It is a phenomenon that finds common elements with other national universities, given the set of transformations that the university educational system as a whole is going through; and about which it is possible to notice various political-institutional, normative-regulatory dimensions, typical of the projects and management policies at the different scales of the system, epochal marks that deeply challenge the teaching, learning and professional training practices today, among other.

The article is organized in three moments: first, some political-pedagogical positions from which the work is presented are offered as an initial framework. Secondly, the dimensions mentioned above are taken up in order to characterize the case of the UNLP and inscribe it in the broader transformation process in which the university educational system finds itself. From this characterization, some tensions of this process are defined and presented. And thirdly and finally, some final reflections linked to the dossier at hand are raised.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Silvina Justianovich, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Profesora en Ciencias de la Educación por la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. Directora de Curriculum y Planes de Estudios de la Secretaría de Asuntos Académicos de la Universidad Nacional de La Plata (Presidencia). Docente en el Profesorado en Ciencias de la Educación de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP y en la Especialización en Docencia Universitaria, UNLP. Coordina y desarrolla cursos y seminarios de posgrado dirigidos a la docencia universitaria. 

References

Ball, S. (2022). Dinero o ideas: la lucha por el sentido en la universidad neoliberal. Integración y Conocimiento, 11(2), 98–110.

Barco, S. (2005). Universidad, docentes y prácticas. El caso de la UNCo. EDUCO, UNCO, Argentina.

Brizuela, A. B., Aguirre, C. A., Rondán, G. y Kinderknetcht, L. E. (2019). Carreras de pre-grado: una oportunidad para fortalecer la política pública de territorialización de la Universidad Nacional de Entre Ríos (Argentina). RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, 5(5), 1-9. https://doi.org/10.23899/relacult.v5i5.1564

Coscarelli, M. R. (2017). Curriculum e institución. En S. Picco y N. Orienti (Coords.), Didáctica y currículum: Aportes teóricos y prácticos para pensar e intervenir en las prácticas de la enseñanza. EDULP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/

de Alba, A. (1995). Curriculum: crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila.

Declaración del Ministerio de Educación. (2021). Consejo Interuniversitario Nacional.

https://www.cin.edu.ar/download/universidades-argentinas-del-2030/

Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata. 13 de enero de 2009. https://unlp.edu.ar/institucional/unlp/gobierno/estatuto_unlp-4287-9287/

Malvassi, S., Garmendia, A., Rainolter, M. y Meschini, P. (2016). La experiencia del Programa de Apoyo a la creación de carreras de pregrado en la UNMdP. I Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública. Transformaciones actuales y desafíos para los procesos de formación UNLP. La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61758

Simons, M. y Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila.

Tovar, M., Gelman, M., Navarrete, M. J. y Tarabelli, M. F. (2021). Las carreras de grado y pregrado de nuestra Universidad. Universidad Nacional de Cuyo. Plataforma de Información para Políticas Públicas, (10), 1-9. http://hdl.handle.net/11336/167700

Published

2023-12-22

How to Cite

Justianovich, S. (2023). What do we talk about when we talk about democratization of practices in public universities?. Trayectorias Universitarias, 9(17), 135. https://doi.org/10.24215/24690090e135