Development of early triadic interactions

Musical dynamics of interaction in the first year of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe088

Keywords:

early triadic interactions, musical dynamics, adult mediation, materiality, early development

Abstract

The first year of life is crucial for child development. Infants develop basic cognitive skills that contribute to shaping theirdaily experiences with others and the material world, in which the action of adults is key. From birth, adults promote instances of triadic interactions (adult-baby-object) by using musically organised signs (e.g. gestures or demonstrations of the use of objects) that facilitate their psychological communication and co-regulation with the child. While the musical organisation of adult-baby dyadic interactions has been widely described from the theses on communicative musicality, itsinvestigation under triadic interactions is yet limited. This paper discusses how the structure and musical dynamics of early triadic interactions could contribute to our understanding of early development, as well as the impact that adult mediation would exert on it.

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Author Biographies

Ana Moreno-Núñez, Universidad Autónoma de Madrid (España)

I obtained my Degrees in Pedagogy and Educational Psychology at Universidad de Málaga (Spain). Led by my interest in early development and social interactions I completed my PhD at Universidad Autónoma de Madrid on the mediation of adults in infants' communicative development during the first year of life. I then served as a Lecturer at Universidad Europea de Madrid (2014-2016) and Universidad a Distancia de Madrid (2015-2016), and later as a postdoctoral Research Fellow at Singapore's National Institute of Education - Nanyang Technological University (2016-2017). Back to Spain, I joined Universidad de Valladolid, first, and Universidad Autónoma de Madrid later as an Assistant Professor (2018-present). I am interested in adult-infant interactions and their influence on early cognitive and communicative development, with a particular interest in microgenetic analysis.

Ainhoa Fernández-Alcaide, Autonomous University of Madrid

Graduada en Psicología (2015) con Premio Extraordinario Fin de Carrera por la Universidad Complutense de Madrid (España). Su interés por el estudio del comportamiento humano y animal, y el vínculo que se establece entre ambos, le lleva a completar sus estudios con el Máster en Etología Aplicada en la Universidad Autónoma de Madrid, especializándose en Terapia Asistida con Animales. Desde entonces, colabora con diversas asociaciones realizando sesiones de terapia asistida con animales dirigidas a diversos colectivos. Simultáneamente, se especializa en desarrollo infantil y educación a través del Máster en Formación del Profesorado, en la especialidad de Orientación Educativa, en la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid (2017), siendo también experta en Psicología Infantil y Adolescente e Inteligencia Emocional por la misma universidad. Ha desarrollado su labor profesional en centros de Atención Temprana, llevando a cabo evaluaciones e intervenciones psicopedagógicas en niños/as con alteraciones del desarrollo y dificultades de aprendizaje. Actualmente, cursa el Máster en Psicología General Sanitaria en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (España) y cuenta con un contrato predoctoral en el grupo MusicalETI de la Universidad Autónoma de Madrid, mediante el cual investiga las interacciones triádicas tempranas y su influencia en el desarrollo.

Noemí Martín-Ruiz, Autonomous University of Madrid

Tras completar sus estudios superiores de música en la especialidad de piano (2012) y obtener el Grado en Interpretación de Música antigua con instrumento clavecín (2014), ambos por el Conservatorio Superior de Música Salvador Seguí, se gradúa como Maestra de Educación Primaria (2015) en la Universidad Jaume I de Castellón (España). Su desarrollo profesional ha sido simultáneo a nivel educativo y musical, desarrollando, por un lado, una carrera pianística profesional como solista y en agrupaciones musicales y, por otro, en docencia y pedagogía musical como maestra de Educación Primaria (2015-2018), profesora de lenguaje musical, música para bebés (0-3 años), música y movimiento (3-6 años) e interpretación pianística. Además, ha sido autora de cursos formativos a nivel universitario en materia de educación. En 2019 completa sus estudios de Máster Universitario en Educación Universitaria en la Universidad Europea de Madrid, adquiriendo experiencia en enseñanza superior e iniciándose en investigación académica. Actualmente forma parte del grupo de investigación MusicalETI de la Universidad Autónoma de Madrid, en el que contribuye al estudio de las interacciones triádicas y sus dinámicas musicales en edades tempranas.

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Published

2021-03-31

How to Cite

Moreno-Núñez, A., Fernández-Alcaide, A., & Martín-Ruiz, N. (2021). Development of early triadic interactions: Musical dynamics of interaction in the first year of life. Journal of Psychology, 22(1), 126–140. https://doi.org/10.24215/2422572Xe088