Current perspectives in the study of early development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe169

Keywords:

early development, adult mediation, multimodality, object use, early triadic interactions

Abstract

The present article introduces a dossier covering some contemporary concerns in early development research. For instance, the role of adults, both as facilitators of quality interactions and as interlocutors of the first exchanges with children, or the importance of conducting observations in everyday contexts are key in analyzing how certain socio-material dynamics contribute to child development from the beginning of life. The four papers in this collection open up a space for reflecting on both theoretical and analytical proposals, aiming at reaching a better understanding of how early development is built and under what circumstances.

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Author Biography

Ana Moreno-Núñez, Departamento Interfacultativo de Psicología Evolutiva y de la Educación, Universidad Autónoma de Madrid (UAM, España)

Ana Moreno Núñez es doctora en Psicología con mención internacional y profesora en el Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (España). Su actividad investigadora se centra en los procesos de desarrollo cognitivo y comunicativo en la primera infancia bajo la mediación de los adultos y sus acciones, tanto en el contexto del hogar como en la escuela infantil. Es en este ámbito en el que coordina actualmente el proyecto “Influencia de las dinámicas musicales y las interacciones triádicas tempranas en los procesos de aprendizaje en Educación Infantil” (MusicalETI), financiado por la Agencia Estatal de Investigación y el Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España.

Se especializa en análisis microgenéticos, los cuales resultan de especial utilidad para explicar y comprender los sutiles cambios que se producen en el desarrollo del niño a lo largo de sus primeros años de vida. Ha realizado estancias internacionales de investigación en Suecia (Lund University, 2012-2013) y ha sido investigadora postdoctoral en el National Institute of Education de Singapur (2016-2018). Además, ejerce como editora asociada de las revistas Pedagogies: An International Journal y Frontiers in Psychology, en la especialidad Developmental Psychology.

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Published

2023-07-01

How to Cite

Moreno-Núñez, A. (2023). Current perspectives in the study of early development. Journal of Psychology, 22(1), 80–85. https://doi.org/10.24215/2422572Xe169