The death of brands in the hands of digital natives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e085

Keywords:

generation Z, brands, digital natives

Abstract

At the end of the 1990s, a new generation of consumers appeared on the market: the digital natives, also called “the 'Z' generation”. This generation is particularly different from the previous ones because they did not have to immigrate to the digital world like the earlier generations of baby boomers, the ‘X’ generation and the ‘Y’ generation. The 'Z' generation was born in a fully digitized world, with mobile phones with countless applications and flooded by the Internet. This technological environment has decisively impacted the characteristics of these young people's personality, conduct, and behaviour. Today, they detect particular characteristics that make them really different: suspicious, challenging, pragmatic and self-taught; these are some of the aspects that govern their worldview.

This article focuses on this not-yet-well-known generation, but whose actions can put companies and their already weakened and battered brands in check. It is highly possible that, if organizations fail to discover how to give value with their corporate brands to these new consumers, these brands will have their days numbered.

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Author Biography

José Antonio París, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional de La Plata. Argentina.

† (1961 - 2021)

Doctor en Administración (UNAM). Magíster en Marketing Internacional (Convenio Universidad Reutlingen-Alemania con la Universidad Nacional de La Plata).

Como consultor internacional realizó más de 400 proyectos en todo tipo de empresas, organizaciones y sectores.

Profesor titular universitario desde 1996, también actúa en varios postgrados, maestrías y doctorados de Latinoamérica y España. Relacionado con 27 universidades.

Investigador científico en el área de administración y marketing (CONEAU).

Expositor magistral en Congresos, Seminarios, Jornadas, Encuentros y conferencista internacional. Con más de 250 presentaciones realizadas.

Autor de 20 libros de marketing, entre cuyos títulos se destacan: Marketing Esencial un enfoque latinoamericano, La Segunda Miopía del Marketing, Las Marcas y sus Significados, Segmentación Significativa, Posicionamiento Significativo, Investigación Mercadológica Esencial, Marketing Estratégico desde el Paradigma Esencial, El Consumidor Latinoamericano, Diseño Esencial, Comunicación Esencial, Tendencias mercadológicas esenciales, Emociones, marketing y comunicación, entre otros.

Fundador del Congreso de Marketing Latinoamericano que se lleva a cabo en todo Latinoamérica desde el 2010, y actual presidente del Movimiento Intelectual de Marketing Latinoamericano. Ha recibido premios internacionales y distinciones por su labor a favor del desarrollo del marketing latinoamericano.

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Published

2020-10-03

How to Cite

París, J. A. (2020). The death of brands in the hands of digital natives. Ciencias Administrativas, (18), 085. https://doi.org/10.24215/23143738e085