Responsible consumption and purchase intention of staple food in popular sectors: a multivariate approach

Authors

  • Sebastián Cristóbal Araya-Pizarro Facultad de Ciencias Sociales, Empresariales y Jurídicas. Universidad de La Serena. Chile. https://orcid.org/0000-0002-5857-8441
  • Luperfina Eloísa Rojas - Escobar Facultad de Ciencias Sociales, Empresariales y Jurídicas. Universidad de La Serena. Chile.

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e062

Keywords:

responsible consumption, B corp certification, popular sectors, conjoint analysis

Abstract

This article analyzes the importance placed on a socially responsible company certification (B Certification) for the intention to purchase staple food by consumers of popular sectors (vulnerable socioeconomic segments). Face-to-face questionnaires were applied through stratified random sampling in inhabitants of Las Compañías, one of the most popular urban areas in Chile. The multivariate analysis technique used was the conjoint analysis that allowed to examine the manifest preferences through the calculation of partial utilities on 4 value attributes. It was determined that the price (54.08%) is the most important factor, followed by the brand (17.20%), then the presentation format (14.37%) and, finally, the B Certification (14.36%). The review of the results in terms of place of purchase revealed significant differences between those who prefer certified B companies and those who buy in neighborhood stores, the latter showing higher numbers. It is concluded that even when the population claims to prefer a socially responsible company, it continues to prioritize in its purchase decision a more economical criterion, where it is inferred that the perception of quality is not directly associated with the B Certification, but rather the product brand value.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sebastián Cristóbal Araya-Pizarro, Facultad de Ciencias Sociales, Empresariales y Jurídicas. Universidad de La Serena. Chile.

Magíster en Liderazgo, Dirección Estratégica y Comunicación en las Organizaciones por la Universidad de La Serena (ULS), La Serena, Chile. Ingeniero Comercial Licenciado en Ciencias Administrativas por la ULS. Doctorando en Educación por la Universidad Católica de Cuyo, San Juan, Argentina. Académico e Investigador adscrito al Departamento de Ciencias Económicas y Empresariales, Facultad de Ciencias Sociales y Económicas de la ULS.

Luperfina Eloísa Rojas - Escobar, Facultad de Ciencias Sociales, Empresariales y Jurídicas. Universidad de La Serena. Chile.

Doctor y Magíster en Ingeniería de Nagaoka University of Technology (Japón). Master en Dirección General de Empresas, IEDE (España). Ingeniero Comercial de la Universidad Autónoma (Chile). Ingeniero en Administración de Empresas de la Universidad de Los Lagos (Chile). Decana de la Facultad de Ciencias Sociales y Económicas de la Universidad de La Serena, Chile.

 

References

Abramovay, R., Correa, M., Gatica, S. y Van Hoof, B. (2013). Nuevas empresas, nuevas economías: Empresas B en Sur América. Fondo Multilateral de Inversiones. Recuperado de https://semilleropacifico.uniandes.edu.co/images/document/emprendimientos/Empresas-B-SURAMERICA-2013.pdf

Abrantes, D., Gonçalves, M. y Dias de Faria, M. (2010). Corporate social responsibility and consumers’ perception of price. Social Responsibility Journal, 6(2), 208–221. https://doi.org/10.1108/17471111011051720

Acevedo-Rojas, N. I., Dávalos-Flores, J. L. y Torres-Torres, F. (2015). Importancia de la calidad certificada de la leche bovina para consumidores del área metropolitana de la Ciudad de México. Agrociencia, 49(1), 101–112. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/agro/v49n1/v49n1a8.pdf

Aldás, J., Andreu, M.L. y Currás, R. (2013). La responsabilidad social como creadora de valor de marca: el efecto moderador de la atribución de objetivos. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 22(1), 21–28. https://doi.org/10.1016/j.redee.2011.09.001

Almli, V. L., Øvrum, A., Hersleth, M., Almøy, T. y Næs, T. (2015). Investigating individual preferences in rating and ranking conjoint experiments. A case study on semi-hard cheese. Food Quality and Preference, 39, 28–39. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2014.06.011

Amezcua, B., Briseño, A., Ríos, T. y Ayala, E. (2018). La disposición a pagar más por productos vinculados a la RSE : evidencia de un análisis conjunto en México. Contaduría y administración, 63(2), 1–21. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/cya/v63n2/0186-1042-cya-63-02-00007.pdf

Araya, M. y Atalah, E. (2002). Factores que determinan la selección de alimentos en familias de sectores populares. Revista chilena de nutrición, 29(3), 1–9. https://doi.org/10.4067/S0717-75182002000300006

Araya-Pizarro, S., Varas-Madrid, C. y Rojas-Escobar, L. (2018). Atributos preferidos por los estudiantes de ingeniería comercial en la enseñanza de la asignatura administración de empresas. Formacion Universitaria, 11(1), 77–86. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000100077

Arredondo, F., Maldonado, V. y De la Garza, J. (2011). El consumidor ante la responsabilidad social corporativa. Actitudes según edad y género. Cuad. admon.ser.organ., 24(43), 285–305. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/cadm/v24n43/v24n43a14.pdf

Auriol, E. y Schilizzi, S. G. M. (2015). Quality signaling through certification in developing countries. Journal of Development Economics, 116, 105–121. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2015.03.007

Barberis, I. y Hanning, S. (10 de noviembre de 2017). Firmas B se duplican en tres años y Chile lidera en la región. El Mercurio. Recuperado de http://www.economiaynegocios.cl/noticias/noticias.asp?id=415620

Beckmann, S. C., Christensen, A. S. y Christensen, A. G. (2001). “Myths of nature” and environmentally responsible behaviours: An exploratory study. En 30th European Marketing Academy Conference (pp. 1–6). Bergen/Norway: Copenhagen Business School.

Boubakary, B. y Moskolaï, D. D. (2016). The influence of the implementation of CSR on business strategy: An empirical approach based on Cameroonian enterprises. Arab Economic and Business Journal, 11(2), 162–171. https://doi.org/10.1016/j.aebj.2016.04.001

Boulstridge, E. y Carrigan, M. (2000). Do consumers really care about corporate responsibility? Highlighting the attitude- behaviour gap. Journal of Communication Management, 4(4), 355–368. https://doi.org/10.1108/eb023532

Carrigan, M. y Attalla, A. (2001). The myth of the ethical consumer - do ethics matter in purchase behaviour? Journal of Consumer Marketing, 18(7), 560–577. https://doi.org/10.1108/07363760110410263

Carrington, M. J., Neville, B. A. y Whitwell, G. J. (2014). Lost in translation: Exploring the ethical consumer intention-behavior gap. Journal of Business Research, 67(1), 2759–2767. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.09.022

Cayón-Ruisánchez, E., García-de los Salmones, M. del M. y Pérez, A. (2016). El perfil del consumidor de comercio justo. Revista de Dirección y Administración de Empresas, (23), 75–95. Recuperado de https://addi.ehu.es/handle/10810/20330

Cea-Valencia, J., Fernández-Robin, C., Santander-Astorga, P., Soto-Araya, D. y Yáñez-Martínez, D. (2016). Comportamiento del consumidor chileno frente a productos de empresas B: Análisis de percepción de precio e intención de compra. mbr, 9(2), 10–16. Recuperado de http://www.asfae.cl/journalmbr/images/stories/Artculo_2.pdf

De Pelsmacker, P., Driesen, L. y Rayp, G. (2005). Do consumers care about ethics? Willingness to Pay for Fair-Trade Coffee. The Journal of Consumers Affairs, 39(2), 363–386. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2005.00019.x

De Pelsmaeker, S., Schouteten, J. J., Lagast, S., Dewettinck, K. y Gellynck, X. (2017). Is taste the key driver for consumer preference? A conjoint analysis study. Food Quality and Preference, 62, 323–331. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2017.02.018

de Souza, D. y Ventura, M. (2001). Conjoint measurement of preferences for traditional cheeses in Lisbon. British Food Journal, 103(6), 414–424. https://doi.org/10.1108/00070700110400406

Del Giudice, T., Stranieri, S., Caracciolo, F., Ricci, E. C., Cembalo, L., Banterle, A. y Cicia, G. (2018). Corporate Social Responsibility certifications influence consumer preferences and seafood market price. Journal of Cleaner Production, 178, 526–533. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.276

del Riquelme, M. I. P., Román-Nicolás, S. y Rodríguez-Herrera, R. (2011). Desconfianza hacia la venta tradicional y electrónica: Un estudio sobre el perfil del consumidor desconfiado. Universia Business Review, (31), 132–154. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2014.06.025

Dueñas Ocampo, S., Perdomo-Ortiz, J. y Villa Castaño, L. E. (2014). El concepto de consumo socialmente responsable y su medición. Una revisión de la literatura. Estudios Gerenciales, 30(132), 287–300. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.022

Duque, Y., Cardona, M. y Rendón, J. (2013). Responsabilidad Social Empresarial: Teorías, índices, estándares y certificaciones. Cuadernos de Administración, 29(50), 196. https://doi.org/10.25100/cdea.v29i50.55

Fernández, D. y Merino, A. (2005). ¿Existe disponibilidad a pagar por responsabilidad social corporativa? Percepción de los consumidores. Universia Business Review, (7), 38–53. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1302473.pdf

Ferreira, S. D. (2011). Análisis Conjunto: Teoría, campos de aplicación y conceptos inherentes. Estudios y perspectivas del Turismo, 20(2), 341–366. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/eypt/v20n2/v20n2a05.pdf

Garay, A., Krapovickas, J. y Mikkelsen, C. (2017). Transformaciones territoriales en ámbitos rurales del Noroeste Argentino y la Región Pampeana hacia finales del siglo XX e inicios del XXI. Mundo Agrario, 18(38). https://doi.org/10.24215/15155994e054

González, E., Orozco, M. M. y Barrios, A. (2011). El valor de la marca desde la perspectiva del consumidor. Estudio empírico sobre preferencia, lealtad y experiencia de marca en procesos de alto y bajo involucramiento de compra. Contaduría y administración, (235), 217–239. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300011&lng=es&tlng=es

Guzmán, A. y Valdéz, M. del S. (2016). El diseño gráfico de envases y etiquetas para los productos alimenticios elaborados para los productos alimenticios. Legado de Arquitectura y Diseño, (20). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/4779/477950133017/html/index.html

Haigh, N. y Hoffman, A. J. (2014). The New Heretics: Hybrid Organizations and the Challenges They Present to Corporate Sustainability. Organization and Environment, 27(3), 223–241. https://doi.org/10.1177/1086026614545345

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis Multivariante (Quinta). Madrid: Prentice Hall.

Iglesias, E. y Carmona, J. (2015). Desigualdades, territorios y vulnerabilidades en el desarrollo de América Latina (1990-2015). Sociedad y Economía, (31), 123–148. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99647007006

Ilustre Municipalidad de La Serena. (2013). Actualización PLADECO 2013 – 2016. La Serena, Chile: Secretaría Comunal de Planificación. Recuperado de http://transparencia.laserena.cl/documentos/doc_66__16042014023752.pdf

Jham, V. y Malhotra, G. (2019). Relationship between ethics and buying: a study of the beauty and healthcare sector in the Middle East. International Journal of Services Technology and Management, 25(1), 36–52. https://doi.org/10.1504/ijstm.2019.096611

Marin, L., Ruiz, S. y Rubio, A. (2009). The Role of Identity Salience in the Effects of Corporate Social Responsibility on Consumer Behavior. Journal of Business Ethics, 84(2009), 65–78. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9673-8

Marquina, P. y Reficco, E. (2015). Impacto de la responsabilidad social empresarial en el comportamiento de compra y disposición a pagar de consumidores bogotanos. Estudios Gerenciales, 31(137), 373–382. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.10.001

Mesías, F. J., Gaspar, P., Pulido, Á. F., Escribano, M. y Pulido, F. (2009). Consumers’ preferences for Iberian dry-cured ham and the influence of mast feeding: An application of conjoint analysis in Spain. Meat Science, 83(4), 684–690. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2009.08.004

Misra, S. K., Huang, C. L. y Ott, S. L. (1991). Consumer willingness to pay for pesticide-free fresh produce. Western Journal of Agricultural Economics, 16(2), 218–227. Recuperado de https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/32604/1/16020218.pdf

Mohr, L. y Webb, D. (2005). The Effects of Corporate Social Responsibility and Price on Consumer Responses. The Journal of Consumer Affairs, 39(1), 121–147. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2005.00006.x

Mohr, L., Webb, D. y Harris, K. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45–72. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2001.tb00102.x

Moroz, P. W., Branzei, O., Parker, S. C. y Gamble, E. N. (2018). Imprinting with purpose: Prosocial opportunities and B Corp certification. Journal of Business Venturing, 33(2), 117–129. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.01.003

Newholm, T. y Shaw, D. (2007). Studying the ethical consumer: A review of research. Journal of Consumer Behavior, 6(5), 253–270. https://doi.org/10.1002/cb.225

OECD. (2018). In It Together Why Less Inequality Benefits All (1a ed.). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264235120-en

Padilla, C., Villalobos, P., Spiller, A. y Henry, G. (2007). Consumer preference and willingness to pay for an officially certified quality label: Implications for traditional food producers. Agricultura Técnica, 67(3), 300–308. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/agrtec/v67n3/at09.pdf

Paleo, D. (18 de marzo de 2018). Coquimbo está entre las regiones con menor concentración de riqueza en el país. Diario el Día. Recuperado de http://www.diarioeldia.cl/economia/coquimbo-esta-entre-regiones-con-menor-concentracion-riqueza-en-pais

Pérez, J. M., Espinoza, C. y Peralta, B. (2016). La Responsabilidad Social Empresarial y su Enfoque Ambiental: Una visión sostenible a futuro. Revista Universidad y Futuro, 8(3), 169–178. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n3/rus23316.pdf

Randman, M., Kovačić, D. y Gašparec-Skočić, L. (2004). Wine Perception and Consumption Among Young Adults in Croatia. En XXVIIIth World Congress of Vine and Wine (p. 9). Zagreb, Croatia. Recuperado de http://www.agmrc-croatia.org/businessdevelopment/wineyoungadults.pdf

Rashid, M. S. y Byun, S. E. (2018). Are consumers willing to go the extra mile for fair trade products made in a developing country? A comparison with made in USA products at different prices. Journal of Retailing and Consumer Services, 41, 201–210. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.12.011

Roberts, J. A. (1993). Sex Differences in Socially Responsible Consumers’ Behavior. Psychological Reports, 73(1), 139–148. https://doi.org/10.2466/pr0.1993.73.1.139

Sama, C., Crespo-Cebada, E., Díaz-Caro, C., Escribano, M. y Mesías, F. J. (2018). Consumer Preferences for Foodstuffs Produced in a Socio-environmentally Responsible Manner: A Threat to Fair Trade Producers? Ecological Economics, 150, 290–296. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2018.04.031

Schirpke, U., Tappeiner, G., Tasser, E. y Tappeiner, U. (2019). Using conjoint analysis to gain deeper insights into aesthetic landscape preferences. Ecological Indicators, 96(1), 202–212. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2018.09.001

Schnettler, B., Ruiz, D. y Sepúlveda, O. (2007). Importancia del origen en el consumo de alimentos en la IX región de Chile. IDESIA, 25(3), 19–29. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34292007000300003

Schupp, A. y Gillespie, J. (2001). Consumer attitudes toward potential country-of-origin labeling of fresh or frozen beef. Journal of Food Distribution Research, 32(3), 34–44. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/6545917.pdf

Stubbs, W. (2017). Characterising B Corps as a sustainable business model: An exploratory study of B Corps in Australia. Journal of Cleaner Production, 144, 299–312. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.12.093

Published

2019-12-17

How to Cite

Araya-Pizarro, S. C., & Rojas - Escobar, L. E. (2019). Responsible consumption and purchase intention of staple food in popular sectors: a multivariate approach. Ciencias Administrativas, (16), 062. https://doi.org/10.24215/23143738e062

Issue

Section

Scientific Articles