Communication: Vital strategy for the Hotel industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e074

Keywords:

communication, contribution, team spirit, information processes

Abstract

One of the World Tourism Organization priorities is to improve tourism competitiveness through human resources development, where the participation of the different industries that make up the tourism sector is required. One of them is the hotel industry, whose main objectives are to increase competitiveness, oriented to a management system focused on the achievement of objectives and on the organizational alignment in which employees are provided with feedback. In this regard, this article aims to analyze coordination and support processes, barriers in the flows of information and feedback on performance, and team spirit and contribution as factors influencing managerial communication in the hotel industry. Under a correlational range with a non-experimental design and a quantitative approach, the instrument used to collect information was a 20-item survey. The use of confirmatory factor analysis techniques, goodness-of-fit measures, and the standardized residuals covariance analysis showed that the barriers to information and feedback flows, team spirit and contribution are the factors with high correlations that influence the communication.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Manuel Ernesto Becerra Bizarrón, Centro Universitario de la Costa. Universidad de Guadalajara. México.

Doctor en Ciencias Administrativas, Actualmente Profesor-Investigador de la Universidad de Guadalajara, Reconocimiento de profesor con perfil PROMEP desde el 2010, certificación por la ANFECA, la norma CONOCER Nivel 5 y el ISEOR, Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1 del CONACYT y del CA-UDG-612 publicaciones en libros, artículos en revistas arbitradas e indexadas, conferencias y ponencias a nivel Nacional e Internacional.

References

Almenara, A. J., Romeo, D. M. y Roca, P. X. (2005). Comunicación Interna en la Empresa. Oberta UOC publishing, SL.

Cáceres, G. S. (27 de Julio de 2016). Comunicación Interna al Servicio de la Estrategia Organizacional. Recuperado el 13 de octubre de 2018 de https://mexico.corresponsables.com/actualidad/comunicacion-interna-al-servicio-de-la-estrategia-organizacional

Castro, A. F. (2004). Análisis de la comunicación gerencial en la empresa "Alimentos del Fuerte". Universidad Iberoamericana.

Figueroa, R. (2013 ). Introducción a las teorías de la comunicación. Pearson Educación.

Flores , H. E., Ochoa , M. F. y Arroyo, R. F. (2017). Análisis de la Situación de la Industria Hotelera. Vinculatégica EFAN, 1(3), 323-334.

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (2010). Análisis Multivariante. Pearson.

Hogan, T. (2004). Pruebas Psicologicas Una introducción practica. El Manual Moderno.

Joreskog, K. A. (1996). A General approach to confirmatory likelihood factor analysis. Psychometrika, 34(2), 183-202.

Lopez, N. M., Zalthen, H. L. y Cervantes, R. M. (2019). Análisis comparativo de la competitividad en el sector hotelero en estados de los dos golfos de México. Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional, (1), 2-11.

Meléndez Labrador, S. (2016). Comunicación Interna incluyente: dos estudios de caso de inclusión laboral de personas con discapacidad auditiva en Bogotá. Investigación y Desarrollo, 24(1), 26-52.

Monfort Mir, M. V. (2002). Estrategia competitiva y desempeño en la industria hotelera costera: evidencias empíricas en Beniborm y Peníscola. Cuadernos de Turismo, (10), 7-22.

Muñoz, V. K. (2006). Estudios y aplicaciones integradas de comunicación para el desarrollo organizacional. Global Media Journal Edición Iberoamericana, 3(5), 84-98.

Neto, C. F. y Cruz, S. A. (2017). Comunicación interna y compromiso organizacional: el caso de la Autoridade para as Condicoes do Trabalho. Sociologia, 34, 47-72.

Nornik, O. A. (1995). Comunicación y organizaciones: Curso de comunicación organizacional: la planeación y gestión de sus procesos. Mimeo.

Organización Mundial del Turismo. (9 de Junio de 2017). Organización Mundial del Turismo. Recuperado el 9 de julio de 2018 de https://www.unwto.org/es/acerca-de-la-omt

Rivera, R. (26 de Enero de 2018). Milenio. La Bonanza Hotelera en México. Recuperado el 9 de noviembre de 2018 de https://www.milenio.com/negocios/la-bonanza-hotelera-en-mexico

Ruiz de Alba, R. J. (2013). El Compromiso Organizacional: Un valor Personal y Empresarial en el Marketing Interno. Revista de Estudios Empresariales. Segunda Época, 1(1), 67-86.

Secretaria de Turismo. (16 de Marzo de 2017). Secretaria de Turismo. Pilar del Desarrollo Turístico de México. Recuperado el 10 de octubre de 2018 de https://www.gob.mx/sectur/prensa/industria-hotelera-pilar-del-desarrollo-turistico-de-mexico

Soria, R. , Perez, E. (8 de octubre de 2010). Importancia de la comunicación organizacional como factor de efectividad: el caso comparativo de tres organizaciones no gubernamentales en Jalisco [Ponencia]. XV Congreso Internacional de Contaduria, Administración e Informatica, Universidad Nacional Autónoma de México.

Villanueva, E. E. (2015). Relación entre la comunicación interna y la administración de la controversia pública. Correspondencias & analisis, 5(5), 75-93.

Published

2020-06-01

How to Cite

Becerra Bizarrón, M. E. (2020). Communication: Vital strategy for the Hotel industry. Ciencias Administrativas, (17), 074. https://doi.org/10.24215/23143738e074

Issue

Section

Scientific Articles