On the preliminary proposal of the National STI Plan 2030 of Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24215/26183188e066Keywords:
scientific policy, Argentina 2030 Plan, strategic sectors, agendasAbstract
This article analyzes the preliminary document of the Science and Technology Plan 2030 prepared by the Ministry of Science, Technology and Innovation of Argentina, as well as various considerations and concepts expressed in this regard by the high estaut horities of the organization and by a qualified interlocutor. Onthis basis, itis concluded that the primary objective of the Plan is to promote scientific-technological development by guiding the production of knowledge to met estrategic, social and productive demand swith federal participation and perspective. The plan also proposes to strengthen the interconnections with other State agencies and with strategic sectors of production, work and development, for the formation of joint agendas.
Downloads
Metrics
References
Albornoz, M. (2009). Indicadores de innovación: las dificultades de un concepto en evolución. CTS: Revista
iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 5(13), 9-25.
Alonso, M (2018). Hacia una nueva definición de utilidad del conocimiento científico. Un primer análisis de los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y Social (PDTS) como política pública en Ciencia y Tecnología en Argentina.Trilogía. Ciencia, tecnología y Sociedad,9,79 – 97.
Cao, H.; Vaca, J. (2006). El fracaso del proceso descentralizador argentino. Una aproximación desde la crítica a sus supuestos conceptuales. Nómadas. CriticalJournalof Social and JuridicalSciences, 14(2)
Cátedra Libre Ciencia, Política y Sociedad. (2019). La evaluación en ciencia y tecnología en Argentina. Ciencia, tecnología y política, 2(3), 025. https://doi.org/10.24215/26183188e025
Gibbons, M.; Limoges, C.; Nowotny, H.; Schwartzman, S.; Scott, P.; Trow, M. (1994). La nueva producción del conocimiento. Pomares
Emiliozzi, S. (2011). Políticas en ciencia y tecnología, definición de áreas prioritarias y universidad en Argentina. Revista Sociedad, 29(30), 1-17.
Etzkowitz, H. (1990). Thesecondacademicrevolution: The role oftheresearchuniversity in economicdevelopment. En S. E. Cozzens, P. Healey, A. Rip, J. Ziman (Eds.),Theresearchsystem in transition (pp. 109-124). Springer.
Hurtado, D. (2013). Techno-political and sectorial culture in a semi-peripheralcontext: nuclear development in Argentina (1945-1994). Revista iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad (online), 7(21), 163-192.
Hurtado, D. (2014). Surgimiento, alienación y retorno. El pensamiento latinoamericano en ciencia, tecnología y desarrollo. Voces en el Fénix, n° 20.
Hurtado, D.; Bianchi, M. D.; Lawler, D. (2017). Tecnología, políticas de Estado y modelo de país: el caso ARSAT, los satélites geoestacionarios versus “los cielos abiertos”. Epistemología E Historia De La Ciencia, 2(1), 48–71. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/afjor/article/view/18640
Invernizzi, N.;Davyt, A. (2019) Críticas recientes a la evaluación de la investigación: ¿Vino nuevo en odres viejos? Redes, 25(49), 233-252.
Loray, R. (2017). Políticas públicas en ciencia, tecnología e innovación: tendencias regionales y espacios de convergencia. Revista de Estudios Sociales, 62, 68-80. https://dx.doi.org/10.7440/res62.2017.07
Marí, M.; Recalde, A.; Fontanals, J. (2007). Prospectiva y planificación estratégica en ciencia y tecnología en Argentina. Cuadernos del CENDES, 24(66), 115-125.
Martínez Porta, L. (2014). Universidad y territorio: la universidad como agente de desarrollo local. [Tesis de Maestría, Universidad de San Andrés]. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/10905/1/%5bP%5d%5bW%5d%20T.%20M.%20AyPP.%20Mart%c3%adnez%20Porta,%20Laura.pdf
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación [MinCyT] (Septiembre de 2020). Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Documento preliminar.https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/plan_cti_2030_-_documento_preliminar_septiembre_2020.pdf
Naidorf, J. (2005). La privatización del conocimiento público en universidades públicas. En: P. Gentili (comp.),Espacio público y privatización del conocimiento. Estudios sobre políticas universitarias en América Latina. CLACSO
Naidorf, J. (2011). Criterios de relevancia y pertinencia de la investigación universitaria y su traducción en forma de prioridades. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 4(1), 48-58.
Naidorf, J. (2014). Knowledgeutility: from social relevancetoknowledgemobilization. EducationPolicyAnalysis Archives, 22(89), 1-31.
Naidorf, J.; Perrotta, D.; Riccono, G.; Gómez, S. (2015). Políticas universitarias y políticas científicas en Argentina pos 2000. Crisis, innovación y relevancia social. Revista Cubana de Educación Superior, 34(1), 10-28
Naidorf, J.; Vasen, F.; Alonso, M. (2016). Los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y Social como política científica. BrazilianJournalofLatin American Studies,27, 1-21
Naidorf, J.; Perrotta, D. (2016). Los cambios en la cultura académica frente al cambio de ciclo. Revista del IICE, 39.
Naidorf, J; Alonso, M. (2018). La movilización del conocimiento en tres tiempos. Revista Lusófona de Educação, 39, 81-95.
Rikap, C; Naidorf, J. (2020). Ciencia privatizada en América Latina. Con-Ciencia Social, 2, 57–76.
Salvarezza, R.; Bilmes, G.; Liaudat, S. (2021). “No volveremos a ser los mismos, asistimos a un cambio de mentalidad en la relación entre ciencia, tecnología y sociedad”. Ciencia, Tecnología y Política, 4(6), 051. https://doi.org/10.24215/26183188e051
Sarewitz, D. (2006). Publicscience and social responsibilities. Development, 49(4), 68-72.
Sarthou, N. F.; Bollini, M. A. (2017). La política y los instrumentos de la cooperación internacional en ciencia y tecnología de la Argentina reciente. Chakiñan,3, 83-101
Vaca, J. (2017). Asimetría territorial y desarrollo científico-tecnológico. IADE-Realidad Económica.https://www.iade.org.ar/noticias/asimetria-territorial-y-desarrollo-cientifico-tecnologico
Vaca, J.; Berozzi, H. (Octubre de 2020). Función Ciencia y Técnica de acuerdo a la distribución geográfica[Informe elaborado por el equipo de asesorxs en CTI de la Diputada Nacional Claudia Bernazza, Congreso de la Nación].
Villegas, M. (2020). Procesos de planificación en CTI: el Plan Argentina Innovadora 2020 y sus principales instrumentos: FONARSEC y Becas para Temas Estratégicos [Tesis de Maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales]. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/xmlui/handle/10469/16309
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors whose texts are published in this Journal surrender their ownership rights in favour of the editor in a non exclusive manner, i.e. the authors can enter into other independent and additional contracts to publish their text, e.g. including it in an institutional repository, thematic or otherwise, publish it in a book, or others, as long as it is overtly stated that the work was first published in this Journal.
The responsibility for each published paper as regards its content relies exclusively on its authors, holding the editors harmless for any legal liabilities.
The texts of the Journal shall be published under the Creative Commons 4.0 BY-NC-SA license. Therefore, the editors are free to:
1) Share, copy and redistribute the material using any means or format.
2) Adapt, remix, transform and create from the material, under the following conditions:
a) Attribution — credit to this work must be given in an appropriate manner, providing a link to the license and indicating if changes have been made.
b) Non-Commercial Use — no use may be made of the published material for commercial purposes.
c) Share Equal — Authors remixing, transforming or creating from the material must distribute their contribution under the same license as the original.