Interview with Stella Abate: Interdisciplinary dialogues to address the complexity of the university curriculum
The role of pedagogical consultancies
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e158Keywords:
university curriculum, pedagogical consultancy, teaching, interviewAbstract
Stella Maris Abate is a Professor in Educational Sciences (UNLP) and a Master in Education with a focus on Social Sciences (Unicen in agreement with Unicamp). Since 1993 and until now, she is Coordinator of the Pedagogical Area at the Faculty of Engineering (UNLP) and as a teacher she works as an adjunct professor in charge of the Chair of Theory and development of the Teaching Staff curriculum and the Bachelor's Degree in Educational Sciences of the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the UNLP and in postgraduate courses in pedagogy and university didactics.
Its study topics revolve around teaching and the university curriculum: the didactic innovations deployed in the first years of the degrees, the change and curricular subjects, the inclusion of humanistic knowledge and professional practices in engineering degrees.
From University Trajectories, this dialogue seeks to be an invitation to explore the place of pedagogical advice in the processes of discussion, deliberation and development of curricular projects at the University, specifically recovering their work experience at UNLP. Structured in three moments or axes of conversation, the interview addresses, first, a personal presentation of Stella from her beginnings in the profession, to then give rise to her view, which reconstructs in a historical but also institutional key the place of pedagogical consulting. in national universities, from the present and in the future.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvina Justianovich
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Trayectorias Universitarias los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Trayectorias Universitarias depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.