A longitudinal study of parental responsiveness from the musical dynamics of early triadic interactions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe145

Keywords:

early triadic interactions, parental responsiveness, musical dynamics, early joint action

Abstract

The present work explores the communicative mediators involved in the interactions between adult-baby-object during the first year of life. To do this, we analyzed the interactions between two mothers, their respective babies and a maraca at 6, 9 and 12 months of age, paying attention to the instances of early joint action, the musical dynamics of the interaction and the indicators of parental responsiveness observed. Results evidenced the individual differences between the styles of interaction of both triads, as well as the various forms of adult responsiveness observed and how these affect the communicative responses of children, which were of increasing complexity. Based on this, we conclude that parental responsiveness could promote children’s social and communicative development, by offering adjusted responses within early interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natalia, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Madrid (UAM, España)

Graduada en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid (España).  Tras realizar un curso de monitora infantil (2014) y trabajar con niños, además de cursar piano varios años (2013-2016), se interesa cada vez más por el desarrollo infantil y su relación con la musicalidad. Presenta una gran motivación por continuar aprendiendo y formándose en psicología clínica.

Ana, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Madrid (UAM, España)

Doctora en Psicología con Mención Internacional por la Universidad Autónoma de Madrid. Sus intereses investigadores se centran en el desarrollo comunicativo del niño a lo largo del primer año de vida, así como la influencia en ello de la acción del adulto, en particular en interacciones cotidianas. Actualmente es Investigadora Principal del proyecto “Influencia de las dinámicas musicales y las interacciones triádicas tempranas en los procesos de aprendizaje en Educación Infantil”, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (España). Ha sido Postdoctoral Research Fellow en el National Institute of Education – Nanyang Technological University de Singapur (2016-2017) y, desde 2018, es Profesora Ayudante Doctora en la Universidad Autónoma de Madrid.

References

Alessandroni, N., Moreno-Núñez, A., Rodríguez, C. y Del Olmo (2020). Musical dynamics in early triadic interactions. A case study. Psychological Research, 84, 1555–1571. https://doi.org/10.1007/s00426-019-01168-4

Bornstein, M. H., Tamis-LeMonda, C. S., Hahn, C.-S. y Haynes, O. M. (2008). Maternal responsiveness to young children at three ages: Longitudinal analysis of a multidimensional, modular, and specific parenting construct. Developmental Psychology, 44(3), 867-874. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.3.867

Brady, N., Warren, S. F., Fleming, K., Keller, J. y Sterling, A. (2014). Effect of sustained maternal responsivity on later vocabulary development in children with fragile X syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(1), 212-226. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2013/12-0341)

Brownell, C. A. (2011). Early developments in joint action. Review of Philosophy and Psychology, 2, 193-211. https://doi.org/10.1007/s13164-011-0056-1

Cerullo, S., Fulceri, F., Muratori F. y Contaldo, A. (2021). Acting with shared intentions: A systematic review on joint action coordination in autism spectrum disorder. Brain and Cognition, 149, 105693. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2021.105693

Costall, A. (2013). Things that help make us what we are. En G. Sammut, P. Daanen y F. M. Moghaddam. (Eds.), Understanding the self and others: Explorations in intersubjetivity and interobjectivity (pp. 66-76). Wiley-Blackwell.

Demuth, C. (2013). Protoconversation and protosong as infant’s socialization environment. Cross-Cultural Psychology: An Africentric Perspective, 13, 232-256.

Dimitrova, N. (2020). The role of common ground on object use in shaping the function of infants’ social gaze. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00619

Eshel, N., Daelmans, B., Mello, M. C. D. y Martines, J. (2006). Responsive parenting: interventions and outcomes. Bulletin of the World Health Organization, 84, 991-998. https://doi.org/10.2471/blt.06.030163

Fernald, A. (1989). Intonation and communicative intent in mothers’ speech to infants: Is the melody the message? Child Development, 60(6), 1497-1510. https://doi.org/10.2307/1130938

García, M. M. R. (1993). La influencia del habla de estilo materno en la adquisición del lenguaje: valor y límites de la hipótesis del input. Anuario de Psicología, 57, 45-64.

Gergely, G., Egyed, K. y Király, I. (2007). On pedagogy. Developmental Science, 10(1), 139-146. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2007.00576.x

Gutiérrez, M. y López, F. (2005). Interacción verbal madre-bebé: responsividad e intencionalidad. Revista Mexicana de Psicología, 22(2), 491-503.

Cooke McKay, I. (2019, noviembre 26). Infant directed speech (Language development) [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=c-pWi1J1Z8c

Malloch, S. (1999). Mothers and infants and communicative musicality. Musicae Scientiae, 3(1), 29–57. https://doi.org/10.1177/10298649000030S104

Malloch, S. y Trevarthen, C. (2009). Communicative musicality: Exploring the basis of human companionship. Oxford University Press.

Marrone, M. (2001). La teoría del apego. Psimática.

Moreno-Núñez, A. (2021). Cuerpo, proximidad e interacción: algunas ideas sobre la acción del adulto en el desarrollo. En N. Alessandroni y M. C. Piro (Eds.). Cuerpo, época y presentaciones sintomáticas actuales (pp. 137-149). EDULP - Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Moreno-Núñez, A., Fernández-Alcaide, A. y Martín-Ruiz, N. (2021). El desarrollo de las interacciones triádicas tempranas. Revista de Psicología. https://doi.org/10.24215/2422572Xe088

Moreno-Núñez, A., Rodríguez, C. y Del Olmo, M. J. (2015). The rhythmic, sonorous and melodic components of adult-child-object interactions between 2 and 6 months old. Integrative Psychological and Behavioral Science, 49(4), 737–756. https://doi.org/10.1007/s12124-015-9298-2

Moreno-Núñez, A., Rodríguez, C. y Del Olmo, M. J. (2017). Rhythmic ostensive gestures: How adults facilitate infants’ entrance into early triadic interactions. Infant Behavior and Development, 49, 168–181. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.09.003

Prior, J. y Van Herwegen, J. (Eds.). (2016). Practical research with children. Routledge.

Rączaszek-Leonardi, J., Dębska, A. y Sochanowicz, A. (2014). Pooling the ground: understanding and coordination in collective sense making. Frontiers in Psychology, 5, 1233. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01233

Rodríguez, C. y Moro, C. (1999). El mágico número tres. Cuando los niños aún no hablan. Paidós.

Rossmanith, N., Costall, A., Reichelt, A. F., López, B. y Reddy, V. (2014). Jointly structuring triadic spaces of meaning and action: Book sharing from 3 months on. Frontiers in Psychology, 5, 1390. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01390

Rossmanith, N. y Reddy, V. (2016). Structure and openness in the development of self in infancy. Journal of Consciousness Studies, 23(1–2), 237–257.

Palacios, P. (2009). Origen de los usos simbólicos de los objetos en los niños en contextos de comunicación e interacción triádicos [Tesis doctoral inédita]. Universidad Autónoma de Madrid (España).

Shifres, F. y Español S. (2014). Algo más sobre el enlace entre la infancia temprana y la música: el poder expresivo del rubato. En S. Español (Ed.), Psicología de la música y del desarrollo. Una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana (pp. 9-43). Paidós.

Solnit, A. J. y Neubauer, P. B. (1986). Object constancy and early triadic relationships. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 25(1), 23-29. https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)60595-1

Tamis-LeMonda, C. S., Bornstein, M. H. y Baumwell, L. (2001). Maternal responsiveness and children’s achievement of language milestones. Child Development, 72(3), 748–767. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00313

Tamis‐LeMonda, C. S. (1996). Maternal sensitivity: Individual, contextual and cultural factors in recent conceptualizations. Early Development and Parenting, 5(4), 167-171.

Trevarthen, C. (2008). Conversations with a two-month-old. En J. Raphael-Leff (Ed.). Parent–infant psychodynamics: Wild things, mirrors and ghosts (pp. 25-34). https://doi.org/10.4324/9780429478154-4

Published

2022-10-31

How to Cite

Natalia, & Ana. (2022). A longitudinal study of parental responsiveness from the musical dynamics of early triadic interactions. Journal of Psychology, 145. https://doi.org/10.24215/2422572Xe145

Issue

Section

Graduation dissertations