A longitudinal study of parental responsiveness from the musical dynamics of early triadic interactions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe145

Keywords:

early triadic interactions, parental responsiveness, musical dynamics, early joint action

Abstract

The present work explores the communicative mediators involved in the interactions between adult-baby-object during the first year of life. To do this, we analyzed the interactions between two mothers, their respective babies and a maraca at 6, 9 and 12 months of age, paying attention to the instances of early joint action, the musical dynamics of the interaction and the indicators of parental responsiveness observed. Results evidenced the individual differences between the styles of interaction of both triads, as well as the various forms of adult responsiveness observed and how these affect the communicative responses of children, which were of increasing complexity. Based on this, we conclude that parental responsiveness could promote children’s social and communicative development, by offering adjusted responses within early interactions.

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Author Biographies

Natalia, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Madrid (UAM, España)

Graduada en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid (España).  Tras realizar un curso de monitora infantil (2014) y trabajar con niños, además de cursar piano varios años (2013-2016), se interesa cada vez más por el desarrollo infantil y su relación con la musicalidad. Presenta una gran motivación por continuar aprendiendo y formándose en psicología clínica.

Ana, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Madrid (UAM, España)

Doctora en Psicología con Mención Internacional por la Universidad Autónoma de Madrid. Sus intereses investigadores se centran en el desarrollo comunicativo del niño a lo largo del primer año de vida, así como la influencia en ello de la acción del adulto, en particular en interacciones cotidianas. Actualmente es Investigadora Principal del proyecto “Influencia de las dinámicas musicales y las interacciones triádicas tempranas en los procesos de aprendizaje en Educación Infantil”, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (España). Ha sido Postdoctoral Research Fellow en el National Institute of Education – Nanyang Technological University de Singapur (2016-2017) y, desde 2018, es Profesora Ayudante Doctora en la Universidad Autónoma de Madrid.

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Published

2022-10-31

How to Cite

Natalia, & Ana. (2022). A longitudinal study of parental responsiveness from the musical dynamics of early triadic interactions. Journal of Psychology, 23(1), 147–168. https://doi.org/10.24215/2422572Xe145

Issue

Section

Graduation dissertations