Organisational Culture and Competitiveness of restaurant and hotel businesses in Sonora, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e095

Keywords:

competitiveness, organisational culture, tourism

Abstract

The future of organisations is uncertain; they are in a complex and globalised environment. For this reason, companies have chosen to generate strategies to face their rivals and position themselves within the market. In this context, competition in all sectors has grown and the tourism industry is no exception. This research aimed at identifying if there was a relationship between the types of organisational culture and the levels of competitiveness of companies in the tourism sector of Sonora, Mexico, through a quantitative research, for the generation of empirical contribution of the organisational culture and competitiveness variables. The study design was non-experimental with a cross-sectional, causal-correlational design. An instrument based on the model of Cameron and Quinn (1999) and on the Competitiveness Map Tool of the Ibero-American Development Bank (IDB) adapted by Saavedra (2012) was applied to 136 companies in the tourism sector in the municipalities of Guaymas, Navojoa and Cajeme, from Sonora, Mexico, with the aim of studying organisational culture and competitiveness. The main findings indicate that there is a relationship between the types of organisational culture and the levels of competitiveness. However, clan culture was the only type for which it was possible to demonstrate the influence on the competitiveness levels of companies. This fact shows the importance of analysing both variables together and not in isolation.

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Author Biographies

Cynthia Lizeth Martínez Aragón, Instituto Tecnológico de Sonora. México.

Licenciada en Administración de Empresas Turística, Maestra en Gestión Organizacional (PNPC) por el Instituto Tecnológico de Sonora, México. Autora de artículos en revistas internacionales indexadas.

Alejandro Arellano González, Dependencia de Educación Superior en Ingeniería y Tecnología. Instituto Tecnológico de Sonora. México.

Doctor en Planeación Estratégica, candidato al Sistema Nacional de Investigadores, profesor con perfil PRODEP, líder del Cuerpo Académico “Cadenas Productivas” (Consolidado), líder de la academia Sistemas de Gestión, miembro del NAB de las Maestrías en Gestión Organizacional y en Gestión de la Cadena de Suministro. Autor de libros, capítulos de libro y artículos en revistas internacionales indexadas.

 

Ernesto A. Lagarda Leyva, Departamento de Ingeniería Industrial. Instituto Tecnológico de Sonora. México.

Profesor Investigador del Departamento de Ingeniería Industrial desde 1996, Responsable de la Maestría en Gestión de la Cadena de Suministro, desde 2012. Responsable del Laboratorio Nacional en Sistemas de Transporte y Logística, desde 2015. Miembro del Consorcio Sur Sonora Connect, para la vinculación de proyectos de Investigación y consultoría con la empresa Coordinador del Capítulo de la Megaregión Sonora-Arizona a partir de 2020.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Martínez Aragón, C. L., Arellano González, A., & Lagarda Leyva, E. A. (2021). Organisational Culture and Competitiveness of restaurant and hotel businesses in Sonora, Mexico. Ciencias Administrativas, (19), 095. https://doi.org/10.24215/23143738e095

Issue

Section

Scientific Articles