The value of scientific and paper production to enter the CONICET Research Career

Authors

  • María Eugenia Cano
  • Ailen Chuchuy
  • Carolina Unzurrunzaga

DOI:

https://doi.org/10.24215/26183188e049

Keywords:

Research Evaluation, Scientific production, CONICET, Argentina

Abstract

This paper analyzes the assessment made of the scientific and technological production of applicants to the Career of Scientific Researcher (CIC) of the National Council of Scientific and Technical Research (CONICET) of Argentina, in the initial category, called Assistant Researcher. In particular, it discusses the explicit evaluation criteria for admission to this career, in its different modalities and areas of knowledge, which were disseminated by CONICET in the 2018-2019 calls, which were categorized for comparative purposes to identify the relative value assigned in each area to scientific production. In addition, in order to analyze how these general criteria are applied in the different sub-commissions, issues observed in opinions received by applicants were taken into account. Finally, a series of proposals are presented that are considered to contribute to decentralizing the place of the paper as a central factor in the evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Atrio, J. L. (2018). ¿Cómo perciben los investigadores del CONICET al sistema institucional de evaluación de la ciencia y la tecnología? Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(37), 189-229. Recuperado de http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/57/55.

Beigel, F. (2014). Publishing from the Periphery: Structural Heterogeneity and Segmented Circuits. The Evaluation of Scientific Publications for Tenure in Argentina’s CONICET. Current Sociology, 62(5), 743765. http://dx.doi.org/10.1177/0011392114533977.

Cátedra Libre Ciencia, Política y Sociedad. (2019). La evaluación en ciencia y tecnología en Argentina. Ciencia, tecnología y política, 2(3), e025. https://doi.org/10.24215/26183188e025.

CONICET (2008, modificado 2019). Resolución N° 033/08. Reglamento de evaluación del CONICET. Recuperado de https://www.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/Reglamento-Modificado-por-RESOL-2019-1870-APN-DIRCONICET-1.pdf.

CONICET (2014). Resolución N° 2249, 2014. CONICET, Bases para la Categorización de Publicaciones Periódicas en Ciencias Sociales y Humanidades. http://www.caicyt-conicet.gov.ar/wp-content/uploads/2014/07/CCSH_-RD-20140625-2249.pdf.

CONICET (2017). Criterios de evaluación para concurso de ingresos a la CICyT 2018. Recuperado de https://convocatorias.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/3/Criterios-de-Evaluacion-1.pdf.

CONICET (2018). Criterios de evaluación para concurso de ingresos a la CICyT 2019. Recuperado de https://convocatorias.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/3/Criterios-de-Evaluacion-2019.pdf.

Herrera, A. (1975). Los determinantes sociales de la política científica en América Latina. Política científica explícita y política científica implícita. En J. Sábato (Comp.) (1975). El pensamiento latinoamericano en la problemática ciencia-tecnología-desarrollo-dependencia. Buenos Aires: Paidós.

Kreimer, P. (2015). Mitos de la ciencia: desventuras de la investigación, estudios sobre ciencia y políticas científicas. Revista Nómadas, 42, 33-51. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n42/n42a03.pdf.

Mato, D. (2018). Repensar y transformar las universidades desde su articulación y compromiso con las sociedades de las que forman parte. Revista +E, 8(9), 38-52. https://doi.org/10.14409/extension.v8i9.Jul-Dic.7837.

Mato, D., y Esteban, P. (2019, abril, 24) “La extensión universitaria enriquece la ciencia”. Página 12 [Entrevista a Mato]. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/189390-la-extension-universitaria-enriquece-la-ciencia.

Piovani, J. I. (2015). Reflexiones metodológicas sobre la evaluación académica. En Actas de las I Jornada de Debate: Investigación y Evaluación en Humanidades y Ciencias Sociales, 26 de septiembre de 2014, Ensenada, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.403/pm.403.pdf.

Rozemblum, C., Unzurrunzaga, C., Banzato, G., y Pucacco, C. (2015). Calidad editorial y calidad científica en los parámetros para inclusión de revistas científicas en bases de datos en Acceso Abierto y comerciales. Palabra Clave, 4(2), 64-80. Recuperado de http://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCv4n2a01.

Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina, Congreso (29 de agosto de 2001). Ley de Ciencia, Tecnología e Innovación. [Ley 25.467 de 2001]. Recuperada de https://www.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/Ley-25.467-CIENCIA-TECNOLOGIA-E-INNOVACION1.pdf.

Varsavsky, O. (1971). Ciencia, política y cientificismo. Desarrollo Económico, 11(41), 157-160. https://doi.org/10.2307/3466190.

Published

2020-11-17

How to Cite

Cano, M. E. ., Chuchuy, A. ., & Unzurrunzaga, C. . (2020). The value of scientific and paper production to enter the CONICET Research Career. Science, Technology & Policy, 3(5), 049. https://doi.org/10.24215/26183188e049

Issue

Section

Trabajos del curso CTS

Most read articles by the same author(s)