Which Work Motivations Do Workers Prioritize in Latin America?

Knowledge Management Focused on Values

Authors

  • María Andrea Genoud Doctorado en Administración de Negocios. Escuela Superior de Economía y Administración de Empresas (ESEADE). Argentina. Departamento de Administración y RRHH, Facultad Ciencias Económicas y Uade Business School, Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Argentina. https://orcid.org/0000-0002-9018-1890
  • Gerardo Dario Broveglio Departamento de Administración y RRHH, Facultad de Administración y Negocios, Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Argentina. https://orcid.org/0000-0002-4184-3288
  • Maria del Pilar Ramos Departamento de Administración y RRHH, Facultad de Administración y Negocios, Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Argentina. https://orcid.org/0000-0003-2771-6781

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e115

Keywords:

knowledge management, organizational culture, labor values

Abstract

This paper seeks to enrich knowledge management by encouraging cultural processes that integrate human labor values ​​with those of business organizations. The objective is to describe Latin American workers´ labor values, specifically investigating the difference between the stated values ​​and those which are really prioritized, the personal relevance degree assigned to ethical behavior in the labor context and the moral development stage in which they tend to put “the others”. The typology o was exploratory and descriptive, the theoretical approach, the transdisciplinary and the temporal nature, synchronous. The non-probability sampling method included volunteers who answered an online questionnaire. The work motivations of 423 Latin American workers, of different hierarchical levels, in productive and services businesses, reveal that the general attitude towards work is central. Statistical analysis techniques disclosed that they prioritize the salary in the first place, then safety and very close to them, the opportunities to access progress and to have an interesting job while social motivations and prestige appear to a lesser degree. Most people claim to have an interest in opposing immoral situations. However, when investigating the stages of development of “the others”, it concludes that society governs their ethical behaviors according to rewards or punishments, or by imitating others, minimizing respect for other people´s rights or their own principles.

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Author Biographies

María Andrea Genoud, Doctorado en Administración de Negocios. Escuela Superior de Economía y Administración de Empresas (ESEADE). Argentina. Departamento de Administración y RRHH, Facultad Ciencias Económicas y Uade Business School, Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Argentina.

Doctora en Sociología laboral y Licenciada en organización de empresas. Docente del Doctorado en Administración de negocios e investigadora de ESEADE y titular de Departamento de Administración de la Universidad Argentina de la empresa (UADE). Gerente general de Cofundal, empresa de módulos especializados en actividades físicas educativas y recreativas (1994- a la fecha).

Gerardo Dario Broveglio, Departamento de Administración y RRHH, Facultad de Administración y Negocios, Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Argentina.

Master en Dirección de Empresas (CEMA) e Ingeniero Industrial (UBA). Docente adjunto del Departamento de Administración Universidad Argentina de la empresa (UADE). Responsable del área de “Transformación & Procesos” del Banco Supervielle Argentina.

Maria del Pilar Ramos, Departamento de Administración y RRHH, Facultad de Administración y Negocios, Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Argentina.

Licenciada en Administración de Empresas (UADE).

Profesora ayudante del Departamento de Administración y RRHH, Facultad de Administración y Negocios, Universidad Argentina de la Empresa (UADE).

Gerente Administrativo de Macrostar SRL, encargada del Consejo de Familia, miembro del Comité Directivo.

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Published

2022-11-04

How to Cite

Genoud, M. A., Broveglio, G. D., & Ramos, M. del P. (2022). Which Work Motivations Do Workers Prioritize in Latin America? Knowledge Management Focused on Values. Ciencias Administrativas, (21), 115. https://doi.org/10.24215/23143738e115

Issue

Section

Scientific Articles