Contemporary transformations of university teaching: Meanings, tensions and challenges at UNLP

Progress of an ongoing investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e206

Keywords:

university, teaching, practice

Abstract

This review summarizes the progress of the ongoing research and focuses on presenting its conceptual and methodological design, as well as the guiding principles for knowledge production regarding the university teaching experience. The research aims to understand how the social, institutional, and cultural transformations of recent decades have reshaped the teaching experience in Argentine public universities. In a context marked by the internationalization of higher education, policies expanding the right to education, the institutional and subjective effects of the pandemic, and the entry of new generations into the teaching profession, the project seeks to develop a situated understanding of the meanings that teachers currently attribute to their work. It seeks to explore how they interpret the challenges of contemporary teaching, what tensions they identify in their daily practices, and how certain subjective, cultural, and social reconfigurations influence their practices.

Full-text of the article is available for this locale: Spanish.

References

Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Camilloni, A. (2016). Ensayos: tendencias y formatos en el currículo universitario. Itinerarios Educativos, (9), 59-87. https://doi.org/10.14409/ie.v0i9.6536

Carli, S. (2012). El estudiante universitario: hacia una historia del presente de la educación pública. Siglo XXI Editores.

Carli, S. (2016). Deconstruir la profesión académica: tendencias globales y figuras históricas. Una exploración de las biografías académicas de profesoras universitarias. Propuesta Educativa, 1(45), 81-90.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.

Edelstein, G. (2023). Pensar y recrear las prácticas de la enseñanza. EDULP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/161611

Fuksman, B. U. y Nosiglia, M. C. (2020). El lugar de la investigación en la profesión académica argentina: hallazgos del estudio internacional APIKS. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, (12), 61-81.

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Morata.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación cuantitativa. McGraw-Hill.

Nairdof, J. (2009). Los cambios en la cultura académica de la universidad pública. EUdeBA.

Pérez Centeno, C. (2017) El estudio de la profesión académica universitaria en Argentina. Estado de situación y perspectivas. Integración y Conocimiento, 7(2), 226-255 https://doi.org/10.61203/2347-0658.v6.n2.18691

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universitaria de Antioquia.

Walker, V. (2017) El trabajo docente universitario como práctica relacional: sujetos, saberes e instituciones. Educación, Lenguaje y Sociedad, 14(14), 1-35. http://dx.doi.org/10.19137/els-2017-141402

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Morandi, G., Ros, M., Guiller, C., Ungaro, A. M., Arce, D. M., Martins, M. S., Iotti, A. L., Mariani, E. L., & Gallo, L. (2025). Contemporary transformations of university teaching: Meanings, tensions and challenges at UNLP: Progress of an ongoing investigation. Trayectorias Universitarias, 11(21), e206. https://doi.org/10.24215/24690090e206

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>