Object uses and bodily anticipations in early development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe089

Keywords:

development of intentional understanding, bodily anticipations, triadic interactions, use of objects

Abstract

There is empirical evidence that dyadic interactions contribute to the emergence of intentional understanding. However, little is known about the role that triadic (adult-object-baby) interactions play in this process. We present a qualitative analysis of four observations made at home in Ensenada (Buenos Aires, Argentina). These observations were part of a larger study in which infants' interactions with their caregivers and objects were observed once a month for 7 months. The results show that infants anticipate with their bodies the actions that adults perform using objects within triadic interactions (adult-object-infant). Infants' participation in triadic interactions contributes to the emergence of increasingly complex bodily anticipations that are coordinated with the behaviour of others and adjusted to the canonical uses of objects. It is argued that these anticipations are cases of enactive intentional understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maximiliano Vietri, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata (UNLP, Argentina)

Becario Doctoral por la Universidad Nacional de La Plata, con sede de trabajo en el Laboratorio de Investigaciones en Psicoanálisis y Psicopatología (LIPPSI-UNLP). Bajo la dirección de Nicolás Alessandroni y  María Cristina Piro, investiga el desarrollo de la comprensión intencional en la primera infancia desde una perspectiva enactiva, semiótica y cultural. Ha publicado trabajos en revistas de relevancia como Psykhe y ha colaborado en distintos capítulos de libros. Adicionalmente, forma parte del proyecto I+D S049 “Cuerpo, época y presentaciones sintomáticas actuales: Interrogantes y desafíos en Psicopatología Infanto-Juvenil” con sede de trabajo en la Facultad de Psicología (UNLP) y es colaborador externo del proyecto I+D+i PID2019-108845GA-I00 “MusicalETI: Musical dynamic in early triadic interactions” con sede de trabajo en la Facultad de Psicología (UAM, España).

Nicolás Alessandroni, Universidad Autónoma de Madrid (España)

Miembro del Personal Docente e Investigador en Formación (PDIF) del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, bajo un contrato FPU (MECDE, España). Actualmente investiga el desarrollo de conceptos en la temprana infancia desde un paradigma enactivista-ecológico y cultural de la cognición, analizando las dinámicas de las prácticas sociomateriales donde este desarrollo tiene lugar.
Es Editor en Jefe de la Revista de Psicología UNLP (2422-572X) y Review Editor de Frontiers in Psychology (Developmental Psychology) (1664-1078). Ha publicado en journals como Psychological Research, Theory and Psychology, Human Development, Pragmatics & Cognition e Integrative Psychological and Behavioral Sciences y en otras publicaciones de editoriales internacionales de renombre como Wiley-Blackwell, Academia Catalana d’Història de la Medicina i de la Ciència, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, y EU OpenUp Hub for Open Science. Como militante por la Ciencia Abierta, participa regularmente como orador o asesor en proyectos e iniciativas europeas y latinoamericanas.

Es autor de un monográfico y editor de cinco volúmenes colectivos. Es revisor habitual para revistas y conferencias científicas internacionales de las siguientes áreas: psicología del desarrollo, psicología cognitiva, filosofía de la mente, ciencia abierta, estudios artísticos.

María Cristina Piro, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata (UNLP, Argentina)

Profesora Titular Ordinaria de Psicopatología II (infanto-juvenil), Directora del Laboratorio de Investigaciones en Psicoanálisis y Psicopatología (LIPPSI) y Vicedecana de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Es profesora y licenciada en Psicología (UNLP), especialista en Clínica Psicoanalítica con Adultos (UNLP-Colegio de Psicólogos de la Provincia de Buenos Aires) y especialista en Psicología Clínica con Orientación en Niños y Adolescentes (Colegio de Psicólogos de la Provincia de Buenos Aires). Ex-residente de Psiquiatría Infanto-Juvenil del Hospital de Niños Sor María Ludovica de La Plata. Es miembro de Antena Autismo La Plata (EOL).

Ha sido la coordinadora de dos libros publicados anteriormente por EDULP: Estructura y función del síntoma fóbico en la infancia (2015) y El autismo: perspectivas teórico-clínicas y desafíos contemporáneos (2017). En la UNLP es investigadora del Programa de Incentivos (Ministerio de Educación de la República Argentina) con Categoría III.

Anteriormente, ha dirigido proyectos vinculados con la presencia del autismo en la demanda asistencial y su abordaje clínico psicoanalítico. Actualmente dirige el proyecto de I+D+i “Cuerpo, época y presentaciones sintomáticas actuales: interrogantes y desafíos en psicopatología infanto-juvenil” (2017-2020).

References

Abramova, E. y Slors, M. (2015). Social cognition in simple action coordination: A case for direct perception. Consciousness and Cognition, 36, 519-531. https://doi.org/10.1016/j.concog.2015.04.013

Alessandroni, N. (2020). Object concepts and their functional core: Material engagement and canonical uses of objects in early childhood education. Human Arenas. https://doi.org/10.1007/s42087-020-00119-5

Alessandroni, N. (en prensa). La semiotización cultural del cuerpo: Una base de la atribución enactiva de estados mentales. En N. Alessandroni y M. C. Piro (Eds.), Cuerpo, época y presentaciones sintomáticas actuales. EDULP.

Alessandroni, N., Moreno-Núñez, A., Rodríguez, C. y Del Olmo, M. J. (2020). Musical dynamics in early triadic interactions: A case study. Psychological Research, 84(6), 1555-1571. https://doi.org/10.1007/s00426-019-01168-4

Alessandroni, N. y Rodríguez, C. (2019). On perception as the basis for object concepts: A critical analysis. Pragmatics & Cognition, 26(2-3), 321-356. https://doi.org/10.1075/pc.19027.ale

Baldwin, J. M. (1895/1906). Mental development in the child and the race. Methods and processes. Macmillan.

Costall, A. (2013). Things that help make us what we are. En G. Sammut, P. Daanen y F. M. Moghaddam (Eds.), Understanding the self and others (pp. 66-76). Routledge.

De Bruin, L. C., y Kästner, L. (2012). Dynamic embodied cognition. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 11(4), 541-563. https://doi.org/10.1007/s11097-011-9223-1

De Bruin, L., Strijbos, D., y Slors, M. (2011). Early social cognition: Alternatives to implicit mindreading. Review of Philosophy and Psychology, 2(3), 499-517. https://doi.org/10.1007/s13164-011-0072-1

De Jaegher, H., Di Paolo, E., y Gallagher, S. (2010). Can social interaction constitute social cognition? Trends in Cognitive Sciences, 14(10), 441-447. https://doi.org/10.1016/j.tics.2010.06.009

ELAN (Version 5.6). (2019). Nijmegen: Max Planck Institute for Psycholinguistics. https://tla.mpi.nl/tools/tla-tools/elan/.

Fantasia, V., Markova, G., Fasulo, A., Costall, A. y Reddy, V. (2016). Not just being lifted: Infants are sensitive to delay during a pick-up routine. Frontiers in Psychology, 6, 2065.

Gopnik, A. y Wellman, H. M. (1994/2002). La teoría de la teoría. En L. Hirschfeld, S. A. Gelman (Eds.) y A. Ruiz (Trad.), Cartografía de la mente: La especificidad de dominio en la cognición y en la cultura (pp. 3-63). Gedisa.

Green, D., Li, Q., Lockman, J. J. y Gredebäck, G. (2016). Culture influences action understanding in infancy: Prediction of actions performed with chopsticks and spoons in chinese and swedish infants. Child Development, 87(3), 736-746. https://doi.org/10.1111/cdev.12500

Hobson, P. (2002). The cradle of thought: Exploring the origins of thinking. Macmillan.

Hunnius, S. y Bekkering, H. (2010). The early development of object knowledge: A study of infants’ visual anticipations during action observation. Developmental Psychology, 46(2), 446-454. https://doi.org/10.1037/a0016543

Hutto, D. D. (2011). Elementary mind minding, enactivist-style. En A. Seemann (Ed.), Joint attention: New developments in psychology, philosophy of mind, and social neuroscience (pp. 307-341). MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/8841.003.0016

Kochukhova, O. y Gredebäck, G. (2010). Preverbal infants anticipate that food will be brought to the mouth: An eye tracking study of manual feeding and flying spoons: Infants comprehension of feeding. Child Development, 81(6), 1729-1738. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01506.x

Lausberg, H. y Sloetjes, H. (2009). Coding gestural behavior with the NEUROGES-ELAN system. Behavior Research Methods, Instruments y Computers, 41(3), 841–849. https ://doi.org/10.3758/BRM.41.3.841

Lindblom, J. (2020). A radical reassessment of the body in social cognition. Frontiers in Psychology, 11, 987. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00987

Malafouris, L. (2013). How things shape the mind. A theory of material engagement. The MIT Press.

Malafouris, L. (2019). Mind and material engagement. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 18(1), 1-17. https://doi.org/10.1007/s11097-018-9606-7

Miller, S. (2017). Developmental research methods (5th ed.). SAGE Publications.

Mireault, G. C. y Reddy, V. (2016). Humor in infants. Springer International Publishing.

Moreno-Núñez, A., Rodríguez, C. y Miranda-Zapata, E. (2019). Getting away from the point: The emergence of ostensive gestures and their functions. Journal of Child Language, 1-23. https://doi.org/10.1017/S0305000919000606

Newton, P., Reddy, V. y Bull, R. (2000). Children’s everyday deception and performance on false-belief tasks. British Journal of Developmental Psychology, 18(2), 297-317. https://doi.org/10.1348/026151000165706

Onishi, K. H. y Baillargeon, R. (2005). Do 15-month-old infants understand false beliefs? Science, 308(5719), 255-258. https://doi.org/10.1126/science.1107621

Piaget, J. (1936/2009). El nacimiento de la inteligencia en el niño (P. Bordonaba, Trad.). Crítica.

Raczaszek-Leonardi, J., Nomikou, I. y Rohlfing, K. J. (2013). Young children’s dialogical actions: The beginnings of purposeful intersubjectivity. IEEE Transactions on Autonomous Mental Development, 5(3), 210-221. https://doi.org/10.1109/TAMD.2013.2273258

Reddy, V. (1991). Playing with others’ expectations: Teasing and mucking about in the first year. En A. Withen (Ed.), Natural theories of mind (pp. 143–158). Blackwell.

Reddy, V. (2001). Infant clowns: The interpersonal creation of humour in infancy. Enfance, 53(3), 247. https://doi.org/10.3917/enf.533.0247

Reddy, V. (2008). How infants know minds. Harvard University Press.

Reddy, V. y Mireault, G. (2015). Teasing and clowning in infancy. Current Biology, 25(1), R20-R23. https://doi.org/10.1016/j.cub.2014.09.021

Reddy, V., Markova, G. y Wallot, S. (2013). Anticipatory adjustments to being picked up in infancy. PLoS ONE, 8(6), e65289. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0065289

Reddy, V., y Morris, P. (2004). Participants don’t need theories: Knowing minds in engagement. Theory & Psychology, 14(5), 647-665. https://doi.org/10.1177/0959354304046177

Rodríguez, C. (2006). Del ritmo al símbolo. Los signos en el nacimiento de la inteligencia. Horsori.

Rodríguez, C., Basilio, M., Cárdenas, K., Cavalcante, S., Moreno-Núñez, A., Palacios, P. y Yuste, N. (2018). Object pragmatics: Culture and communication – the bases for early cognitive development. En A. Rosa y J. Valsiner (Eds.), The Cambridge handbook of sociocultural psychology (2.a ed., pp. 223-244). Cambridge University Press.

Rossmanith, N. y Reddy, V. (2016). Structure and openness in the development of self in infancy. Journal of Consciousness Studies, 23(1-2), 237-257.

Rossmanith, N., Costall, A., Reichelt, A. F., López, B. y Reddy, V. (2014). Jointly structuring triadic spaces of meaning and action: Book sharing from 3 months on. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01390

Schilbach, L., Timmermans, B., Reddy, V., Costall, A., Bente, G., Schlicht, T., y Vogeley, K. (2013). Toward a second-person neuroscience. Behavioral and Brain Sciences, 36(4), 393-414. https://doi.org/10.1017/S0140525X12000660

Sociedad Argentina de Pediatría (2001). Guía de alimentación para niños sanos de 0 a 2 años. Sociedad Argentina de Pediatría.

Spaulding, S. (2018). How we understand others: Philosophy and social cognition. Routledge.

Striano, T. y Reid, V. M. (2006). Social cognition in the first year. Trends in Cognitive Sciences, 10(10), 471-476. https://doi.org/10.1016/j.tics.2006.08.006

Surian, L., Caldi, S. y Sperber, D. (2007). Attribution of beliefs by 13-month-old infants. Psychological Science, 18(7), 580-586. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2007.01943.x

Thelen, E., Kelso, J. A. S. y Fogel, A. (1987). Self-organizing systems and infant motor development. Developmental Review, 7(1), 39-65. https://doi.org/10.1016/0273-2297(87)90004-9

Thelen, E. y Smith, L. (1994/1996). A dynamic systems approach to the development of cognition and action. MIT Press.

Thelen, E., y Spencer, J. P. (1998). Postural control during reaching in young infants: A dynamic systems approach. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 22(4), 507-514. https://doi.org/10.1016/s0149-7634(97)00037-7

Vietri, M., Alessandroni, N. y Piro, M. C. (2019). La perspectiva de segunda persona de la atribución de estados mentales: Una revisión sistemática de su estado actual de desarrollo. Psykhe, 28(2), 1-17. https://doi.org/10.7764/psykhe.28.2.1280

Vietri, M., Alessandroni, N. y Piro, M. C. (enviado). Enactivismo y comprensión intencional: Una propuesta semiótica, corporeizada y material.

Wimmer, H. y Perner, J. (1983). Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children’s understanding of deception. Cognition, 13(1), 103-128.

Published

2021-04-08

How to Cite

Vietri, M., Alessandroni, N., & Piro, M. C. (2021). Object uses and bodily anticipations in early development. Journal of Psychology, 22(1), 141–159. https://doi.org/10.24215/2422572Xe089

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>