Analysis of the commercial activity for sustainability in the Sucre Cantón businesses
DOI:
https://doi.org/10.24215/23143738e059Keywords:
activity, business, sustainable.Abstract
This research aims to analyze the commercial activity for sustainability in the businesses that exist in Bahía de Caráquez. A sampling technique was applied to determine the company name of the businesses, which contributed to defining the existing activities being developed. The observation method identified the current situation in the local businesses and the descriptive statistical method, which allowed identifying the types of business activities. Stores accounted for 11.8%, small dining rooms and fast food for 17.2%, and hotel companies for 6.5%. Tax contributions as an existing government policy and its level of compliance were analyzed, where 50.5% of active businesses have Internal Revenue Services of Ecuador (RUC), 2.2% have Voluntary Incorporation Regime Services of Ecuador (RISE) and 20.4% of the cases were informal. The REDATAM software detected the correlation of the selected variables, and the results showed that agriculture, livestock, forestry and fishing, which represent 16.38%, are the main economic source contributing to the sustainability of the canton.
Downloads
Metrics
References
Departamento Administrativo Nacional de Estadística - DANE. (2009, Junio 10). Dirección de Metodología y Producción Estadística. DIMPE. Obtenido de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/fichas/GAHM.pdf
Fischer, L., y Espejo, J. (2011). Mercadotecnia (Cuarta ed.). México: McGRAW-HILL.
INEC. (2014, Febrero 12). Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Obtenido de Inec y Senplades presentan el Directorio de Empresas: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/directorio-de-empresas-un-paso-mas-para-un-futuro-sin-censos/
Instituto Ecuatoriano de la Propiedad Intelectual. (s.f.). Instituto Ecuatoriano de la Propiedad Intelectual. Recuperado de https://www.propiedadintelectual.gob.ec/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía - INEGI. (2010). Establecimientos comerciales. Comercio al por mayor y al por menor. México: INEGI.
Kotler, P. y Keller, K. (2012). Dirección de Marketing (Decimocuarta edición). México: PEARSON EDUCACIÓN.
Kotler, P., y Armstrong, G. (2008). Fundamentos de marketing (Octava ed.). México: Pearson.
Lambin, J.-J. (2009). Dirección de Marketing: Gestión estratégica (Segunda ed.). México: McGraw-Hill.
O’Shaughnessy, J. (2012). Marketing Competitivo: Un enfoque estratégico. España: Ediciones Díaz de Santos, S. A.
Plan Nacional del Buen VIvir. (s.f.). Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/Plan_Nacional_Buen_Vivir_2013-2017.pdf
Pymes, E. (2012). EmprendePymes.HTTP://www.emprendepymes.es. Obtenido de la Matriz ANSOFF.
Redatam. (2010). Recuperado de http://www.inec.gob.ec/estadisticas/?option=com_content&view=article&id=104&Itemid=76
SCIAN (2002). Sistema de Clasificación Industrial de América del Norte. Publicación única. Primera edición. 544 p.p. Clasificación de actividades económicas de América del Norte. México.
Sherlock, P. (1991). Reinventando el marketing de empresa a empresa. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A.
Torrealba, S. (2016). SlideShare. Obtenido de Tipos de investigación: https://es.slideshare.net/StefanyTorrealba1/tipos-de-investigacion-ensayo
Zárate, S. M. (2016). La sostenibilidad desde una perspectiva. Revista de administración y negocios. ISSN: 0120-4645 / E-ISSN: 2256-5078. México.
Downloads
Additional Files
- Archivo xml (Español (España))
- Tabla 1. Rama de actividad de acuerdo al área urbana y rural (Español (España))
- Tabla 2A. Correlación de las variables RAMACT/ P23. (Español (España))
- Tabla 2B. Continuación. Correlación de las variables RAMACT/ P23 (Español (España))
- Gráfico 1. Rama de actividad (Español (España))
- Gráfico 2: Nivel de educación (Español (España))
- Tabla 3. Tipo de actividad de los negocios comerciales (Español (España))
- Tabla 4: Aporte tributario (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, agree with the following terms:
a. Authors will retain its copyright and will ensure the rights of first publication of its work to the journal, which will be at the same time subject to the Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author and the first publication on this journal is indicated.
b. Authors may elect other non-exclusive license agreements of the distribution of the published work (for example: locate it on an institutional telematics file or publish it on an monographic volume) as long as the first publication on this journal is indicated,
c. Authors are allowed and suggested to disseminate its work through the internet (for example: in institutional telematics files or in their website) before and during the submission process, which could produce interesting exchanges and increase the references of the published work. (see The effect of open Access)