Analysis of the commercial activity for sustainability in the Sucre Cantón businesses

Authors

  • Frank Angel Lemoine Quintero Facultad de Ciencias Administrativas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador. https://orcid.org/0000-0001-8885-8498
  • Yoselin Liceth Delgado Caicedo Facultad de Ciencias Administrativas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.
  • Norma Rafaela Hernández Rodríguez Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Santiago de Cuba. Cuba.

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e059

Keywords:

activity, business, sustainable.

Abstract

This research aims to analyze the commercial activity for sustainability in the businesses that exist in Bahía de Caráquez. A sampling technique was applied to determine the company name of the businesses, which contributed to defining the existing activities being developed. The observation method identified the current situation in the local businesses and the descriptive statistical method, which allowed identifying the types of business activities. Stores accounted for 11.8%, small dining rooms and fast food for 17.2%, and hotel companies for 6.5%. Tax contributions as an existing government policy and its level of compliance were analyzed, where 50.5% of active businesses have Internal Revenue Services of Ecuador (RUC), 2.2% have Voluntary Incorporation Regime Services of Ecuador (RISE) and 20.4% of the cases were informal. The REDATAM software detected the correlation of the selected variables, and the results showed that agriculture, livestock, forestry and fishing, which represent 16.38%, are the main economic source contributing to the sustainability of the canton.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Frank Angel Lemoine Quintero, Facultad de Ciencias Administrativas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Docente titular de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez. Master en Administración de Empresas .Investigador acreditado por la SENESCYT reg-inv-16-01382, Responsable del área de Vinculación con la Sociedad de la Campus Bahía de Caráquez. Manabí, Ecuador.

Yoselin Liceth Delgado Caicedo, Facultad de Ciencias Administrativas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Presidenta del grupo científico estudiantil de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, extensión Bahía de Caráquez. Organizadora y coordinadora de eventos científicos estudiantiles de vinculación con la sociedad, desarrolla actividades correctivas del proyecto de Rediseño de Imagen para reactivar la actividad económica y turística de la zona. Manabí, Ecuador,

Norma Rafaela Hernández Rodríguez, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Santiago de Cuba. Cuba.

Docente tiempo completo de la Universidad de Oriente, Investigadora acreditada de la facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Doctora en Ciencias Económicas y Empresariales. Miembro del grupo científico de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.Universidad de Santiago de Cuba, Cuba.

References

Departamento Administrativo Nacional de Estadística - DANE. (2009, Junio 10). Dirección de Metodología y Producción Estadística. DIMPE. Obtenido de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/fichas/GAHM.pdf

Fischer, L., y Espejo, J. (2011). Mercadotecnia (Cuarta ed.). México: McGRAW-HILL.

INEC. (2014, Febrero 12). Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Obtenido de Inec y Senplades presentan el Directorio de Empresas: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/directorio-de-empresas-un-paso-mas-para-un-futuro-sin-censos/

Instituto Ecuatoriano de la Propiedad Intelectual. (s.f.). Instituto Ecuatoriano de la Propiedad Intelectual. Recuperado de https://www.propiedadintelectual.gob.ec/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía - INEGI. (2010). Establecimientos comerciales. Comercio al por mayor y al por menor. México: INEGI.

Kotler, P. y Keller, K. (2012). Dirección de Marketing (Decimocuarta edición). México: PEARSON EDUCACIÓN.

Kotler, P., y Armstrong, G. (2008). Fundamentos de marketing (Octava ed.). México: Pearson.

Lambin, J.-J. (2009). Dirección de Marketing: Gestión estratégica (Segunda ed.). México: McGraw-Hill.

O’Shaughnessy, J. (2012). Marketing Competitivo: Un enfoque estratégico. España: Ediciones Díaz de Santos, S. A.

Plan Nacional del Buen VIvir. (s.f.). Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/Plan_Nacional_Buen_Vivir_2013-2017.pdf

Pymes, E. (2012). EmprendePymes.HTTP://www.emprendepymes.es. Obtenido de la Matriz ANSOFF.

Redatam. (2010). Recuperado de http://www.inec.gob.ec/estadisticas/?option=com_content&view=article&id=104&Itemid=76

SCIAN (2002). Sistema de Clasificación Industrial de América del Norte. Publicación única. Primera edición. 544 p.p. Clasificación de actividades económicas de América del Norte. México.

Sherlock, P. (1991). Reinventando el marketing de empresa a empresa. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A.

Torrealba, S. (2016). SlideShare. Obtenido de Tipos de investigación: https://es.slideshare.net/StefanyTorrealba1/tipos-de-investigacion-ensayo

Zárate, S. M. (2016). La sostenibilidad desde una perspectiva. Revista de administración y negocios. ISSN: 0120-4645 / E-ISSN: 2256-5078. México.

Published

2018-12-11

How to Cite

Lemoine Quintero, F. A., Delgado Caicedo, Y. L., & Hernández Rodríguez, N. R. (2018). Analysis of the commercial activity for sustainability in the Sucre Cantón businesses. Ciencias Administrativas, (15), 059. https://doi.org/10.24215/23143738e059

Issue

Section

Essays

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)